• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

صادرات قالین نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد کاهش یافته است

  • کد خبر : 6590
  • 09 دلو 1400 - 6:40
صادرات قالین نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد کاهش یافته است

مسوولان ریاست صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که تولید قالین در شمال کشور کاهش یافته است. شیراحمد سپاهی‌زاده، آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت طالبان برای بلخ، گفت که در سال گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع قالین به خارج صادر شده بود، اما امسال ۴۰۰ […]

مسوولان ریاست صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که تولید قالین در شمال کشور کاهش یافته است.
شیراحمد سپاهی‌زاده، آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت طالبان برای بلخ، گفت که در سال گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع قالین به خارج صادر شده بود، اما امسال ۴۰۰ هزار متر مربع صادر شده است. این رقم کاهش ۸۴ درصدی صادرات قالین به خارج از کشور را نشان می‌دهد.
در همین حال مسوولان اتحادیه قالین‌بافی در شمال کشور می‌گویند که نبود زمینه صادرات قالین به بازارهای جهانی، عدم حمایت حکومت سرپرست طالبان از صنعت قالین و قاچاق قالین افغانی به‌ کشورهای همسایه، از جمله عواملی است که صنعت تولید قالین در شمال کشور را با رکود مواجه ساخته است. به گفته مسوولان، در گذشته تولیدات قالین کشور به بیش از دو میلیون متر مربع در سال می‌رسید که ۷۵ درصد این قالین‌ها در ولایات شمالی تولید می‌شد، اما در سال جاری تنها حدود ۴۰۰ هزار مترمربع قالین به خارج صادر شده است که این رقم کاهش ۷۰ درصدی تولید قالین در شمال کشور را نشان می‌دهد.
عبدالستار بیک‌زاده، رییس اتحادیه قالین‌بافان در زون شمال، گفت: «در گذشته در مجموع دو میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع قالین تولید کل کشور بود که ۷۵ درصد مربوط شمال افغانستان می‌شد. از جمله این درصد، دوسال پیش تولید قالین ۴۰ درصد کاهش داشت، ولی برای فعلاً ۷۰ درصد تولید قالین کاهش پیدا کرده است.» بیک‌زاده دلیل عمده کاهش تولید قالین در کشور را، نبود بازار داخلی، وضع تعرفه‌های سنگین، نبود امکان صادرات قالین افغانی به بازارهای جهانی و قاچاق آن به ‌کشورهای همسایه دانست و گفت اگر به ‌چگونه‌گی تولید قالین در شمال افغانستان توجه نشود، وضعیت تولید از این بدتر خواهد شد.
در همین حال شماری از بازرگانان قالین در شمال کشور با ابراز نگرانی از کاهش بی‌پیشینه تولید قالین، می‌گویند که قیمت بلند مواد خام، تعرفه‌های گزاف و نبود سهولت‌های لازم در بخش تولید قالین در کشور سبب شده است که شمار زیادی از قالین‌بافان از تولید قالین دست بکشند.
عبدالله، یکی از بازرگان قالین در شمال کشور، گفت که در سکتور قالین باید دهلیزهای هوایی میان افغانستان و کشورهای جهان باز شود و حکومت سرپرست طالبان باید از مواد خامی که برای تولید قالین به افغانستان وارد می‌شود، کم‌ترین مالیه را بگیرد.
عبدالکریم رحیمی، یکی دیگر از بازرگان قالین، گفت: «ما صادرات نداریم. همین حالا مارکیت‌ها را ببینید، تمام قالین‌های ما انبار شده است. ما تا هنوز هیچ قالین صادر کرده نتوانسته‌ایم. صادرات ما بسیار به درصدی کم آمده است.»
این بازرگانان می‌گویند که افزایش تولیدات قالین داخلی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا قالین‌بافان حمایت مالی شوند و هم‌چنان زمینه صادرات قالین به کشور‌های جهان فراهم شود. آنان از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند تا قالین‌بافان را حمایت کنند.
با این حال، شماری از قالین‌بافان در شمال کشور با اظهار نگرانی از اوضاع کنونی بازار قالین در کشور می‌گویند که رکود صنعت قالین و نبود بازار برای آن، سبب افزایش بیکاری در میان قالین‌بافان در این حوزه شده است. این قالین‌بافان می‌گویند که حکومت سرپرست طالبان باید آنان را حمایت کند و نگذارد این صنعت پردرامد و ملی کشور به باد فراموشی سپرده شود. بی‌بی‌هاجره، یکی از قالین‌بافان در ولایت بلخ، حدود ۱۰ سال می‌شود که با خانواده‌اش قالین‌ می‌بافد و از این طریق خانواده پنج‌ نفری‌اش را تامین مالی می‌کند. بی‌بی‌هاجره می‌گوید: «مواد غذایی و دیگر ضروریات خانواده را از پولی که از قالین‌بافی به ‌دست می‌آوریم، تهیه می‌کنیم؛ اما این پول خیلی کم است و مشکلات ما زیاد. در حال حاضر قیمت مواد خوراکی هم به آسمان رسیده، مجبور هستیم گذاره کنیم.»
در همین حال، مسوولان ریاست صنعت و تجارت طالبان در بلخ نیز تایید می‌کنند که تولید قالین در شمال کشور کاهش یافته است. شیراحمد سپاهی‌زاده، آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت طالبان برای بلخ، گفت: «ما سالانه از سرتاسر افغانستان حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع قالین به خارج از کشور صادر می‌کنیم؛ اما امسال بنا بر مشکلات پیش‌آمده صادرات ما نسبتاً کاهش داشته است و ما در این سال تنها حدود ۴۰۰ هزار مترمربع قالین به بیرون از افغانستان صادر کرده‌ایم.»
مسوولان این ریاست هم‌چنان گفتند که برای حمایت قالین‌بافان و صنعت قالین، در حال ساخت یک شهرک ویژه قالین‌بافان در شهر مزارشریف هستند. سپاهی‌زاده تصریح کرد: «قالین یکی از صنایع مهم ملی و تاریخی سرزمین ما است که ما را به مارکیت‌های دنیا معرفی می‌کند. تصمیم امارت اسلامی هم همین است که توجه خاص را در رابطه به رشد، انکشاف و صادرات قالین کشور داشته باشد. برای همین منظور چندین شهرک قالین‌بافی ساخته شده که یکی از آن‌ها در بلخ است.» به گفته آقای سپاهی‌زاده، حدود یک هزار جریب زمین به ساخت شهرک قالین‌بافان در شهر مزارشریف اختصاص داده شده است که در حال حاضر ۴۰ درصد کار این شهرک به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.