• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

ایجاد کمیته مشترک برای افزایش دادوستد میان افغانستان و پاکستان

  • کد خبر : 6606
  • 10 دلو 1400 - 6:53
ایجاد کمیته مشترک برای افزایش دادوستد میان افغانستان و پاکستان

هیات بلند پایه پاکستانی به رهبری مشاور امنیت ملی عمران خان، نخست وزیر پاکستان افزون بر دیدار با مقام های طالبان نشست جداگانه با نماینده گان سکتور خصوصی کشور نیز داشت. طالبان می گوید که چگونه گی افزایش بازرگانی میان افغانستان و پاکستان بخشی از آجندای سفر این هیات پاکستانی به کابل است. چنان که […]

هیات بلند پایه پاکستانی به رهبری مشاور امنیت ملی عمران خان، نخست وزیر پاکستان افزون بر دیدار با مقام های طالبان نشست جداگانه با نماینده گان سکتور خصوصی کشور نیز داشت.
طالبان می گوید که چگونه گی افزایش بازرگانی میان افغانستان و پاکستان بخشی از آجندای سفر این هیات پاکستانی به کابل است.
چنان که افغانستان و پاکستان برای افزایش دادوستد دو جانبه یک کمیته مشترک ایجاد می کنند.
طالبان می گوید که این کمیته تمامی موانع فراه راه بازرگانی میان دو کشور را شناسایی و برطرف خواهد ساخت.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، گفت:«در بخش ویزا و فراهم نمودن فرصت های خوب برای سرمایه گذاری صحبت های دوجانبه می شود.»
در همین حال بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، میگوید:«بین دو طرف صحبت های مهم در باره تجارت دوجانبه و ایجاد سهولت ها در بخش بازرگانی شد.»
از سوی هم سخنگوی وزارت امور خارجه در توییترش نوشته است که دو طرف درباره برداشتن موانع بر سر راه بازرگانی دوجانبه به توافق رسیدند.
در همین حال اتاق تجارت و سرمایه گذاری می گوید که در نشست مشترک با هیات بلند پایه پاکستانی، در هشت مورد برای حل مشکلات بازرگانان دو کشور به توافق رسیده است
از سویی هم اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان می گوید که هیات پاکستان تعهد کرده است که محصول گمرکی بر هژده قلم کالاهای صادراتی افغانستان معاف شود.
نقیب الله صافی، رییس عامل اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان، گفت:«با جانب پاکستان در باره حل بعضی مشکلات بانکی گفت وگو شد در کنار آن فیصله شد که یک میکانیزم در باره تجارت ساخته شود.»
کابل و اسلام آباد در باره بازرگانی جنس به جنس، افزایش همکاری های فنی برای رشد کشاورزی افغانستان، تسهیل واردات افغانستان در بندر کراچی و تسهیلات بانکی نیز به توافق رسیده اند.
محمد کریم عظیمی، رییس اجرایوی اتاق صنایع و معادن، گفت:«متاسفانه پاکستان در هنگام فصل میوه مشکل ایجا می کند و مانع صادرات افغانستان می شود.»
با وجود تعهد پاکستان به گسترش روبط بازرگانی با افغانستان حجم دادوستد میان دو کشور از بیش از سه میلیارد دالر به حدود یک میلیارد در سال کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6606

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.