• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

بازگشایی شماری از دانشگاه‌ها با حضور دختران دانشجو

  • کد خبر : 6672
  • 13 دلو 1400 - 6:23
بازگشایی شماری از دانشگاه‌ها با حضور دختران دانشجو

بنا به اعلام وزارت تحصیلات عالی طالبان، دانشگاه‌های دولتی در مناطق گرمسیر کشور برای اولین بار با حضور زنان بازگشایی شدند. از زمان تسلط دوباره طالبان در پانزدهم آگوست ۲۰۲۱ زنان اجازه حضور در دانشگاه‌های دولتی نداشتند و دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌ها از بازگشت به کلاس‌های درس بازداشته شدند. امروز […]

بنا به اعلام وزارت تحصیلات عالی طالبان، دانشگاه‌های دولتی در مناطق گرمسیر کشور برای اولین بار با حضور زنان بازگشایی شدند.
از زمان تسلط دوباره طالبان در پانزدهم آگوست ۲۰۲۱ زنان اجازه حضور در دانشگاه‌های دولتی نداشتند و دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌ها از بازگشت به کلاس‌های درس بازداشته شدند.
امروز در حالی بعضی از دانشگاه‌های دولتی در مناطق گرمسیر سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند که بنا به گزارش‌ها به دانشجویان و استادان زن اجازه داده شده با رعایت دستور‌العمل ویژه‌ طالبان به کلاس و کار برگردند.
دانشگاه‌های خصوصی در شش ماه گذشته مثل قبل با حضور زنان دانشجو و استاد و رعایت مقررات وضع‌شده از طرف طالبان، از جمله جدایی بخش دختران و مردان در کلاس‌ها، به فعالیت خود ادامه داده‌اند.
طالبان در چند سالی که در دهه ۱۹۹۰ بر افغانستان حاکمیت داشتند، مانع تحصیل دختران و زنان شده بودند.
اما در این دور حاکمیت در پی اعتراض‌های پیوسته و گسترده زنان افغانستان و فشارهای جهانی، به نظر می‌رسد طالبان رویکرد متفاوتی در پیش گرفته‌اند.
طالبان می‌گویند مخالف رفتن زنان و دختران به مکتب نیستند؛ به شرطی که حجاب کامل اسلامی داشته باشند؛ کلاس‌های درسی دختران و پسران از هم جدا و برنامه‌ها و مواد درسی بر اساس اصول اسلامی باشد.
بازگشایی دانشگاه‌ها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک هیأت طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو پایتخت ناروی گفت‌وگو کردند.
جامعه جهانی برای بهبود حقوق زنان، طالبان را تحت فشار قرار داده و اعلام کرده یک شرط‌ اساسی به رسمیت شناختن حکومت این گروه رعایت حقوق زنان در آموزش، کار و فعالیت‌های اجتماعی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6672

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.