• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
زنان فعال افغان در پارلمان اروپا:

کمک‌رسانی به مردم نیازی به رسمیت طالبان ندارد

  • کد خبر : 6675
  • 13 دلو 1400 - 6:24
کمک‌رسانی به مردم نیازی به رسمیت طالبان ندارد

در دومین روز نشست ویژه “روزهای زنان افغان” در پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل شماری از فعالان زن افغانستان گفتند که کمک‌رسانی به افغانستان جدا از مساله رسمیت یافتن دولت طالبان است. شماری از زنان سرشناس افغانستان که بعد از تسلط طالبان از کشور خارج شده اند، همراه با فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در […]

در دومین روز نشست ویژه “روزهای زنان افغان” در پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل شماری از فعالان زن افغانستان گفتند که کمک‌رسانی به افغانستان جدا از مساله رسمیت یافتن دولت طالبان است.
شماری از زنان سرشناس افغانستان که بعد از تسلط طالبان از کشور خارج شده اند، همراه با فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱ در این برنامه گردهم آمده اند تا وضعیت زنان در افغانستان را بررسی کرده و خواسته‌های خود را از جامعه جهانی در قبال طالبان ابراز کنند.
ابراز نارضایتی و نگرانی از برخورد طالبان با زنان در هر واژه و هر جمله سخنرانان این نشست به‌صراحت دیده می‌شود.
در همین حال، هایدی هوتالا، معاون پارلمان اروپا گفت تا زمانی که طالبان شهروندان را آزار و اذیت می‌کنند و زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند را حذف کرده و از جامعه بیرون کرده اند و مانع آموزش دختران می‌شوند “این امکان را نمی‌بینم که اتحادیه اروپا به سمت به رسمیت شناختن طالبان حرکت کند.”
او گفت شرکت کنندگان این نشست نیز بر به رسمیت شناخته نشدن طالبان تاکید کرده اند.
او در مورد نشستی که پیش‌تر میان مقام‌های طالبان و نمایندگان آمریکا و اروپا و جامعه مدنی در اسلو برگزار شد نیز گفت: نروژ یک کشور فعال در امور میانجگیری است اما این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست و ما در آن جلسه دخالتی نداشتیم.
رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید ارایه کمک‌های بشردوستانه و رسمیت طالبان “لازم و ملزوم نیستند”.
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در این نشست حضور دارد‌ گفت که “ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و راه‌اندازی نظام بانکی این کشور نیازی به رسمیت یافتن طالبان ندارد.”
او افزود که پیام آنها به جامعه جهانی این است که “لطفا تا زمانی که آپارتاید جنسیتی دوام دارد، آزار و اذیت خبرنگاران و تبعیض قومی جریان دارد طالبان به رسمیت شناخته نشوند. این گروه به هیچ صورت از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌توانند.”
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح دولت پیشین افغانستان نیز گفت دنیا در بیست سال گذشته مشروط به رعایت حقوق زنان به افغانستان کمک می‌کرد.
خانم انوری گفت حالا “دنیا باید فکر کند که در مورد افغانستان با دقت بیشتر فکر کند و درس‌های آموخته شده را مرور کنند و ببینند که کجاها اشتباه کردند.”
آنجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالیود که سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است در سخنرانی ضبط شده گفت: جهان باید نیازهای زنان افغان را در اولویت قرار دهد و هر گونه تعامل با رژیم حاکم (طالبان) را بر اساس پیش‌شرط رعایت حقوق زنان مد نظر بگیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6675

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.