• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

۷۴ کودک بر اثر سرخکان در بدخشان جان باخته‌اند

  • کد خبر : 6760
  • 17 دلو 1400 - 6:12
۷۴ کودک بر اثر سرخکان در بدخشان جان باخته‌اند

مسوولان محلی در بدخشان از شیوع بی‌سابقه بیماری «سرخکان» در این ولایت خبر می‌دهند. معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ «حکومت محلی بدخشان»، گفت که در دو ماه گذشته ۷۴ کودک در پی شیوع بیماری سرخکان در ولسوالی‌های کوف‌آب و کوهستان این ولایت جان باخته‌اند. به گفته او، بیش‌تر کودکانی که به بیماری سرخکان مبتلا […]

مسوولان محلی در بدخشان از شیوع بی‌سابقه بیماری «سرخکان» در این ولایت خبر می‌دهند. معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ «حکومت محلی بدخشان»، گفت که در دو ماه گذشته ۷۴ کودک در پی شیوع بیماری سرخکان در ولسوالی‌های کوف‌آب و کوهستان این ولایت جان باخته‌اند. به گفته او، بیش‌تر کودکانی که به بیماری سرخکان مبتلا شده‌اند، زیر سن پنج سال هستند. به قول معزالدین احمدی، این بیماری در بدخشان به شدت در حال گسترش است. وی از نهاد‌های امدادرسان برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر این مرض خواستار همکاری و اقدام فوری شد.
محمدیما سروش، یکی از داکتران، که در بدخشان معاینه‌خانه شخصی دارد، گفت که در مرکز این ولایت نیز کودکان زیادی به بیماری سرخکان مبتلا شده‌اند. به گفته او، روزانه کودکان زیادی برای درمان به معاینه‌خانه‌اش مراجعه می‌کنند. سروش افزود: «علایم این مرض تب، لرزه و دانه‌های سرخ‌رنگ در بدن کودکان است؛ کودکانی که به این مرض مبتلا شده باشند، پس از مدتی بی‌اشتها و بی‌هوش [می‌شوند] و سرانجام جان می‌دهند.»
گسترش بیماری سرخکان نگرانی‌های مردم را نیز در بدخشان برانگیخته است. شماری از ساکنان ولایت بدخشان می‌گویند، با وجودی که تمام مراحل واکسین را برای کودکان‌شان تطبیق کرده‌‌، با آن‌هم اطفال‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. سمیع‌الله، باشنده ولسوالی کوف‌آب بدخشان، گفت که دو کودکش به مرض سرخکان مبتلا شده بودند که یکی از آن‌ها جان باخته و دیگری هنوز هم صحت‌یاب نشده است. به گفته سمیع‌الله، نبود خدمات صحی در این ولسوالی و بندش راه‌ها به دلیل برف‌باری، باعث شده است تا کودکش را از دست بدهد. این باشنده ولسوالی کوف‌آب تصریح کرد که اگر حکومت محلی و موسسات امداد‎رسان دست به کار نشوند، کودکان زیادی در این ولسوالی تلف می‌شوند.
در عین حال شماری از خانواده‌هایی که اطفال‌شان به سرخکان دچار و سپس صحت‌یاب شده‌اند، به دیگر خانواده‌ها توصیه می‌کنند که برای معالجه اطفال‌شان حفظ‌الصحه محیطی و غذایی را مراعات و در صورت امکان به مراکز صحی مراجعه کنند.
گفتنی است که با سرد شدن آب و هوا احتمال شیوع سرخکان در بیش‌تر ولایت‌ها وجود دارد و این بیماری‌، ساری است که بیش‌تر کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.