• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

رایزنی‌های یک هفته‌ای در جینوا درباره وضعیت بشری افغانستان

  • کد خبر : 6776
  • 18 دلو 1400 - 7:41
رایزنی‌های یک هفته‌ای در جینوا درباره وضعیت بشری افغانستان

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که مفتی لطیف‌الله حکیمی، سرمفتش وزارت دفاع با هیأت ۱۰ نفری در جینوا حضور دارد تا برای یک هفته با سازمان‌های غیردولتی، امدادرسان و برخی از مقام‌های سویس و دیگر کشورهای اروپایی گفت‌وگو کند. وزارت خارجه سویس تأکید کرده است که حضور هیأتی از حکومت جدید، به معنای به رسمیت […]

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که مفتی لطیف‌الله حکیمی، سرمفتش وزارت دفاع با هیأت ۱۰ نفری در جینوا حضور دارد تا برای یک هفته با سازمان‌های غیردولتی، امدادرسان و برخی از مقام‌های سویس و دیگر کشورهای اروپایی گفت‌وگو کند.
وزارت خارجه سویس تأکید کرده است که حضور هیأتی از حکومت جدید، به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.
حکومت سابق افغانستان در ۱۵ آگست سقوط کرد که سبب تشدید بحران، افزایش تورم، بیکاری و هرج و مرج مالی شد. از جانب دیگر، با روی کارآمدن حکومت جدید، کمک‌ها متوقف و پشتوانه ارزی بانک مرکزی افغانستان مسدود شد که به تشدید بحران انسانی در کشور دامن زد.
میزبان نشست جینوا، نهاد صدای جینوا است که در زمینه محافظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها کار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت‌وگوهای جینوا پشت درهای بسته از دوشنبه تا جمعه برگزار خواهد شد و هدف آن ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است.
صدای جینوا در اعلامیه‌ای گفته است که افغانستان به دلیل جنگ‌ها، شیوع کووید-۱۹، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن و نیز تأثیرات اقلیمی در یک وضعیت پیچیده قرار دارد.
نهادهای بین‌المللی گزارش می‌دهند که حدود ۲۳ میلیون از شهروندان افغانستان در خطر سو تغذیه قرار دارند و ۹۷ درصد مردم زیر سطح فقر زنده‌گی می‌کنند.
صدای جینوا می‌گوید که از مقام‌های حکومت جدید دعوت کرده است تا درباره وضعیت کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان، احترام به مراقبت‌های بهداشتی و موضوع ماین‌ها و بقایای مواد منفجره از جنگ، گفت‌وگو کنند.
یک رسانه سویسی گزارش داده است که هیأت اعزامی حکومت جدید به جینوا را لطیف‌الله حکیمی رهبری می‌کند و شمار آن‌ها حدود ده نفر است.
حکیمی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع و رییس کمیسیون تصفیه صفوف طالبان است.
هم‌چنان نماینده‌گانی از آژانس توسعه و همکاری سویس، از بخش صلح و حقوق بشر وزارت خارجه و بخش آسیا و اقیانوسیه آن نیز قرار است در این هفته با این هیات اعزامی حکومت سرپرست دیدار کنند.
سخنگوی وزارت خارجه سویس گفته است که حضور این هیأت به معنای به رسمیت شناختن حکومت جدید نیست و قرار است درباره مسایل بشردوستانه، حمایت از امدادگران، احترام به حقوق بشر و حمایت از کودکان گفت‌وگو شود.
طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرده است که با هیأت اعزامی حکومت سرپرست طالبان گفت‌وگو می‌کند.
تاکنون وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در این مورد واکنش رسمی نشان نداده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6776

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.