• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6
جنجال بر سر کرسی افغانستان در سازمان ملل؛

فایق می‌گوید که «حلقه توطیه» مهر نماینده‌گی را جعل کرده است

  • کد خبر : 6814
  • 20 دلو 1400 - 9:48
فایق می‌گوید که «حلقه توطیه» مهر نماینده‌گی را جعل کرده است

کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد بار دیگر جنجالی شده است. اطلاعیه‌ای در صفحه توییتری نماینده‌گی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد نشر شده است که می‌گوید که ولی نعیمی به عنوان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در این سازمان مأموریت گرفته است. نصیر احمد فایق که چند روز پیش از «یک سلسه تلاش‌ها و […]

کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد بار دیگر جنجالی شده است. اطلاعیه‌ای در صفحه توییتری نماینده‌گی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد نشر شده است که می‌گوید که ولی نعیمی به عنوان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در این سازمان مأموریت گرفته است. نصیر احمد فایق که چند روز پیش از «یک سلسه تلاش‌ها و دسیسه‌ها از سوی مقام‌های پیشین در تبانی با عمال آن‌ها» علیه خودش سخن گفته بود، می‌گوید که این خبر «حقیقت» ندارد و او هم‌چنان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد است.
فایق گفت، کسی که در «دسیسه» دست داشت، یادداشت را با مهر جعلی به دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد فرستاده و حساب رسمی توییتر و ایمیل آدرس رسمی دفتر نماینده‌گی را نیز در دست دارد. به گفته فایق، این فرد خودسرانه خبر «جعل و دروغ» را در همکاری با حلقه خاص نشر می‌کند. نصیراحمد فایق می‌گوید که جلو این کار گرفته خواهد شد.
پس از سقوط دولت پیشین، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشت و سهیل شاهین را به عنوان نماینده دایمی افغانستان در این سازمان معرفی کرد. او هم‌چنان خواستار فرصت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده بود. این درخواست از سوی کمیته اعتباردهی سازمان ملل متحد پذیرفته نشد و غلامحمد اسحاق‌زی، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد در سمت خود ابقا شد. او اما از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انصراف داد. در آن زمان شایع شد که شماری از مقام‌های پیشین مانع سخنرانی او شده است. مدتی پس از آن غلام‌محمد اسحاق‌زی از سمت خود کنار رفت.
پس از استعفای غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نصیراحمد فایق به عنوان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در این سازمان مسوولیت گرفته است. این نماینده‌گی طی نامه‌ای به سازمان ملل متحد نصیراحمد فایق را به عنوان شاژردافیر نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرده بود که از سوی این نهاد تایید شد.
در ۲۶ فبروی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را درباره افغانستان برگزار کرد و در این نشست نصیراحمد فایق به عنوان نماینده دایمی کشور سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنرانی خود گفت که از حکومت قبلی افغانستان به ریاست محمداشرف غنی که مشروعیت ملی و بین‌المللی خود را از دست داده و نیز از منافع سایر گروه‌ها نماینده‌گی نمی‌کند. فایق خود را نماینده مردم خواند و خواستار ضبط و انجماد سرمایه‌های مقام‌های حکومت قبلی شد که به گفته او، با فساد و اختلاس از کمک‌های بین‌المللی اندوخته شده است.
دو هفته پس از این سخنرانی، نصیراحمد فایق در توییترش اعلام کرد که دسیسه‌ها و توطیه‌هایی از سوی «افراد فاسد و خایین به وطن» پس از سخنرانی او در سازمان ملل متحد و طرح موضوعاتی که در بالا آمده است، در حال اجرا است. او عکسی از نامه‌ای به امضای محمدحنیف اتمر، وزیر پیشین خارجه را منتشر کرده بود که به سازمان ملل متحد ولی نعیمی را به عنوان نماینده دایم افغانستان به جای نصیراحمد فایق معرفی کرده است. فایق نامه‌ای را که از آدرس نماینده‌گی دایمی افغانستان به سازمان ملل متحد فرستاده شده بود، نیز نشر کرده است. او از دو نامه به عنوان «تلاش‌های مزبوحانه» یاد کرده بود که از طریق «توطیه و جعل» طرح شده است.
با این حال، در اطلاعیه‌ای که در صفحه توییتر نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نشر شده است، آمده است که ولی نعیمی پس از صحتمندی، سرپرستی کرسی افغانستان را را برعهده گرفته است. در این اطلاعیه، اظهارات نصیراحمد فایق در این مورد «غیرمسوولانه» خوانده شده است.
در اطلاعیه‌ای که صفحه توییتری نماینده‌گی دایمی افغانستان نشر کرده، توضیح داده شده است که پس از استعفای غلام‌محمد اسحاق‌زی در ۱۴ دسامبر، با حضور محمدحنیف اتمر، به علت بیماری ولی نعیمی، نصیراحمد فایق به صورت موقت، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان تعیین شده بود. در اطلاعیه هم‌چنان گفته شده است که ولی نعیمی پس از صحت‌یابی از چهارم فبروری به عنوان سرپرست کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد کارش را آغاز کرده است و این موضوع طی نامه‌ای با امضای حنیف اتمر به دفتر سازمان ملل متحد نیز اطلاع داده شده است. در آن زمان از سرپرستی موقت نصیراحمد فایق سخنی گفته نشده بود.
نصیراحمد فایق اما می‌گوید که مهر نماینده‌گی جعل شده است. در اطلاعیه‌ای که از سوی توییتر نماینده‌گی دایمی افغانستان به نشر رسیده است، نیز به این موضوع اشاره شده است. در این اطلاعیه آمده است: «اتهامات بی مورد و نادرست در مورد جعل مهر نماینده‌گی و همه و همه در حقیقت آبی است که در آسیاب دشمن ریخته می‌شود.»
این در حالی است که نصیر احمد فایق می‌گوید که جلو این «توطیه» گرفته خواهد شد. تاکنون روشن نیست که سازمان ملل متحد از میان نصیر احمد فایق و یا ولی نعیمی کدام یک را به عنوان سرپرست کرسی افغانستان در این نهاد خواهد پذیرفت.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.