• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

تلاش پاکستان برای تسهیل تجارت با ایران و افغانستان

  • کد خبر : 6938
  • 07 حوت 1400 - 10:48
تلاش پاکستان برای تسهیل تجارت با ایران و افغانستان

کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان از بهر تسهیل تجارت با افغانستان و ایران، میکانیزم مبادله کالا با کالا را تصویب کرده است. اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان تاکید می‌ورزد که این تصمیم پاکستان در افزایش روابط تجارتی میان این دو کشور اثر گذار است. نقیب‌الله صافی، رییس اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان در این […]

کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان از بهر تسهیل تجارت با افغانستان و ایران، میکانیزم مبادله کالا با کالا را تصویب کرده است.
اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان تاکید می‌ورزد که این تصمیم پاکستان در افزایش روابط تجارتی میان این دو کشور اثر گذار است.
نقیب‌الله صافی، رییس اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان در این باره گفت: «در این تصمیم فیصله شد چون مشکلات بانکی در افغانستان و ایران وجود دارد، به این دلیل میکانیزم جنس به جنس آغاز شد.»
در همین حال اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که تا اکنون افغانستان در در مورد راهکاری تجارتی پاکستان تصمیم نگرفته است.
روزنامه دان پاکستان گزارش داده است بر بنیاد راهبرد جدید که از سوی کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان ایجاد شده است، کالاهای پاکستانی با کالاهای افغانی و ایرانی مبادله خواهد شد و پول برای داد و ستد نیاز نیست.
سیر قریشی، آگاه مسایل مالی و بانک‌داری گفت: «این توافقنامه که در سال ۲۰۱۰ توسط پاکستان و افغانستان امضا شد. این بخاطر تسهیل بیشتر در جابه جایی کالا بین دو کشور ایجاد شد.»
در همین حال اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید راهبرد جدید پاکستان که جنس به جنس مبادله می شود، در کوتاه مدت اثر مثبت خواهد داشت.
خانجان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید: «یک نشست بین وزارت افغانستان و پاکستان صورت خواهد گرفت و به این مشکلات رسیده‌گی صورت خواهد گرفت. اگر تصویب شود و یک میکانیزم ساده به وجود بیاید، بهتر است به کشور ما.»
از سوی هم برخی بازرگانان می‌گویند که چالش‌ها در مرزهای افغانستان با پاکستان از علت‌های است که نمی توانند کالا های بیشتر را صادر ویا وارد کنند.
پاکستان در حالی به ایجاد چنین میکانیزمی ابراز آماده‌گی کرده است که با تحولات سیاسی اخیر در کشور، میزان صادارات بین دو کشور به گونه چشم‌گیر کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6938

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.