• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

انتقاد زنان تجارت‌پیشه بلخ از بی‌توجهی مسوولان و بازار کساد

  • کد خبر : 7009
  • 16 حوت 1400 - 7:26
انتقاد زنان تجارت‌پیشه بلخ از بی‌توجهی مسوولان و بازار کساد

شماری از زنان تجارت‌پیشه در ولایت بلخ می‌گویند که به دلیل نبود بازار فروش و برگزار نشدن نمایشگاه‌های تجارتی، از کار دل‌‌سرد شده‌اند. مارکیت تجارتی رابعه بلخی که ویژه زنان در شهر مزارشریف است، در سال ۱۳۸۶ ایجاد شد. شماری از زنان تجارت‌پیشه در همین مارکیت فعالیت دارند. پس از سقوط نظام جمهوریت، برای مدتی […]

شماری از زنان تجارت‌پیشه در ولایت بلخ می‌گویند که به دلیل نبود بازار فروش و برگزار نشدن نمایشگاه‌های تجارتی، از کار دل‌‌سرد شده‌اند. مارکیت تجارتی رابعه بلخی که ویژه زنان در شهر مزارشریف است، در سال ۱۳۸۶ ایجاد شد. شماری از زنان تجارت‌پیشه در همین مارکیت فعالیت دارند. پس از سقوط نظام جمهوریت، برای مدتی فعالیت‌ زنان تجارت‌پیشه در این مارکیت محدود شده بود، اما اکنون بار دیگر زنان فعالیت‌شان را در این مارکیت آغاز کرده‌اند.
حبیبه امینی، از زنان تجارت‌پیشه و مسوول بازار زنانه مارکیت رابعه بلخی در شهر مزارشریف، می‌گوید که حدود ۲۰۰ تن از زنان در این بازار در بخش‌های مختلف فعالیت دارند. خانم امینی می‌افزاید: «ما در این مارکیت ۵۶ باب دکان داریم و هم‌چنان یک دستگاه خیاطی که ۴۰ تن از بانوان کارآموز در آن مصروف کارند و دو کارخانه تولیدی نیز وجود دارد که ۱۲ تن در آن کار می‌کنند؛ اما از حکومت می‌خواهیم تا همانند گذشته در برگزاری نمایشگاه‌ها و رشد فعالیت‌های اقتصادی زنان تلاش کند.»
نرگس مرادی، خانم جوانی است که در این مارکیت با سرمایه ۷۰ هزار افغانی به کار آغاز کرده است. وی می‌گوید: «خودم با دو دخترم زنده‌گی می‌کنم. شوهرم در بیرون از کشور است. همین‌جا دکان گرفته‌ام و زنده‌گی خود را می‌گذرانم. بیشتر وقت مواد خام خریداری می‌کنم و صنایع دستی تولید می‌کنم؛ اما صنایع دستی‌ به فروش نمی‌رسد؛ چون نمایشگاه برگزار نمی‌شود و مردم به خرید کردن نمی‌آیند.»
سیما (نام مستعار) نیز در مارکیت زنانه رابعه بلخی مصروف کار است. وی می‌گوید که در بدل کارش ماهانه سه هزار افغانی دریافت می‌کند. سیما یادآور می‌شود: «از سه هزار افغانی، یک هزار آن مصرف رفت‌وآمدم می‌شود و تنها دو هزار افغانی باقی می‌ماند که مصارف فرزندانم را به یک شکل تامین می‌کنم.»
شاه‌جهان بیک‌زاده، زن بزرگ‌سالی است که از ۱۲ سال به این‌سو فعالیت‌های تجارتی دارد. وی با یک پسرش زنده‌گی می‌کند. خانم بیک‌زاده می‌گوید که تمام درامدش را صرف کمک به نیازمندان می‌کند.
در همسایه‌گی شاه‌جهان بیک‌زاده، خانم دیگری به نام شاه‌جهان مرادی است که کارش را با ۸۰۰ افغانی شروع کرده است. او می‌گوید: «من این دکان را خودم ساختم و بعد از آن ۸۰۰ افغانی برایم مانده بود که آن مبلغ را تکه‌های ارزان‌قیمت خریدم. اکنون بافنده‌گی می‌کنم و سرمایه‌ام به ۵۰۰ هزار افغانی رسیده است.»
گفتنی است که زنان تجارت‌پیشه بلخ خواهان توجه مسوولان محلی ولایت بلخ‌اند. این زنان می‌گویند در صورتی که مسوولان محلی به بهبود کار آنان توجه نکنند، آن‌ها به مرور زمان دست از فعالیت می‌کشند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.