• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

طالبان تعطیلی نوروز را لغو کرد

  • کد خبر : 7136
  • 01 حمل 1401 - 8:52
طالبان تعطیلی نوروز را لغو کرد

طالبان تعطیل رسمی روز اول سال نو خورشیدی را لغو کرد و اجازه برگزاری مراسم سالانه سنتی نوروز هم در مزار شریف، نداده است. این در حالی است که تعدادی از مقام‌های دولت پیشین و همچنین برخی از رهبران کشورهای مختلف پیام‌های نوروزی خود را نشر کردند و گزارش‌هایی از برگزاری جشن‌های نوروزی در برخی […]

طالبان تعطیل رسمی روز اول سال نو خورشیدی را لغو کرد و اجازه برگزاری مراسم سالانه سنتی نوروز هم در مزار شریف، نداده است. این در حالی است که تعدادی از مقام‌های دولت پیشین و همچنین برخی از رهبران کشورهای مختلف پیام‌های نوروزی خود را نشر کردند و گزارش‌هایی از برگزاری جشن‌های نوروزی در برخی از نقاط کشور گزارش شده است.
براساس گزارشات، امروز کارمندان دولتی به سر کار خود در ادارات رفتند و برای اولین‌بار در 20 سال اخیر، روز اول ماه حمل در کشور تعطیل عمومی نبود.
همچنین برای اولین‌بار امسال مراسم صبح نوروز از جمله برافراشتن پرچم “جهنده بالا” در “روضه شریف” برگزار نشد.
در ویدیوهایی که از صحن روضه شریف منتشر شده، خودروی طالبان دیده می‌شود که بازدیدکنندگان را به رعایت مواردی در نحوه زیارت کردن و پوشش اسلامی مورد نظر طالبان تذکر می‌دهد.
براساس گزارش‌ها در کابل، پایتخت، مراسمی در کارته سخی، برگزار شد اما نسبت به سال‌های گذشته شمار کمی در آن شرکت داشتند.
طالبان دو روز پیش از نوروز اعلام کرد که مانع مردم برای برگزاری جشن‌های نوروزی نمی‌شوند اما حکومت برنامه تجلیل از نوروز را ندارد چرا که به گفته طالبان “هر مراسمی که در اسلام نیست، را ما تجلیل نمی‌کنیم.”
اما، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، در پیامی فرارسیدن نوروز را “جشن عنعنوی” خوانده و تبریک گفته است.
آقای کرزی والدین افغان را تشویق کرده است که با آغاز سال تحصیلی “دختران و پسران‌شان را به مكاتب بفرستند”.
عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی که هنوز در کابل به سر می‌برد در پیام نوروزی در توییتر نوشته است که “نوروز، به مثابه‌ یکی از جشن‌های باستانی ریشه در عمق تاریخ و فرهنگ دیرینه‌ این حوزه دارد و سرشار از نمادها و نشانه‌های حیات، زندگی، رویش و باروری است.
با آنهم، مردم در نوروز جشن‌های خود را در خانه‌ها برگزار کرده‌اند و به دید وبازدیدها با دوستان و فامیل پرداختند و در برخی ولایت‌ها مانند دایکندی مانند سال‌های گذشته برای تفریح به دشت و تپه‌ها رفته‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.