• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

صرافان برای دریافت جواز ۵ میلیون افغانی ضمانت بدهند

  • کد خبر : 7290
  • 01 ثور 1401 - 10:41
صرافان برای دریافت جواز ۵ میلیون افغانی ضمانت بدهند

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رياست‌الوزراء طرحی را که بانک مرکزی برای صرافان تهیه کرده است، قابل تطبیق خواند. بر بنیاد این طرح، صرافان برای دریافت جواز فعالیت‌های شان باید پنج میلیون افغانی به گونه ضمانت پرداخت کنند و شرکت‌های خدمات پولی باید پنجاه میلیون افغانی به بانک مرکزی تضمین بگذارند. […]

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رياست‌الوزراء طرحی را که بانک مرکزی برای صرافان تهیه کرده است، قابل تطبیق خواند.
بر بنیاد این طرح، صرافان برای دریافت جواز فعالیت‌های شان باید پنج میلیون افغانی به گونه ضمانت پرداخت کنند و شرکت‌های خدمات پولی باید پنجاه میلیون افغانی به بانک مرکزی تضمین بگذارند.
در همین حال بانک مرکزی می‌افزاید که بر بنیاد طرح جدید این بانک، شرکت‌های خدمات پولی و صرافی می‌تواند به صرافان دست فروش جواز دهند.
صابر مومند، سخنگوی بانک مرکزی گفت: «به همین ترتیب خدمات پولی و شرکت‌های صرافی که بر اساس طرح جدید جواز گرفته باشند، می‌توانند برای سه صراف دست فروش جواز فعالیت‌های صرافی را بدهد.»
از سویی هم، اتحادیه صرفان سرای شهزاده کابل می‌گوید که در شرایط کنونی، از یک سو چالش‌های اقتصادی و از سوی دیگر بندش پول آنان در بانک‌ها، عملی شدن طرح جدید بانک مرکزی را دشوار می‌سازد.
عبدالرحمان زیرک، سخنگوی اتحادیه صرفان سرای شهزاده، گفت: «ما با این طرح بانک مرکزی مخالفت نشان دادیم بخاطر که در شرایط سخت اقتصادی کنونی تطبیق کردن این گونه طرح بالای ما ظلم و جفا است و این ممکن نیست.»
برخی از صرافان می‌گویند که اگر این طرح بانک مرکزی عملی شود، فعالیت صرافان محدود خواهد شد.
حاجی نظر، صراف، گفت: «طرح جدیدی را که امارت اسلامی طرح کرده است، کسی توان این را ندارد.»
عزت ‌الله، صراف می‌گوید: «دولت باید بالای ما رحم کند و در این باره همراه ما جورآمد بکند تا اینکه پول تعیین شده را برای ما کم کند، اگر این مقدار پول را کم نکند، نه موضوع جواز برای ما مهم است و برای هیچ کس این قابل قبول نیست.»
یکی از صرافان می‌گوید که بانک مرکزی باید بجای پول نقد بدیل آن را به عنوان ضمانت بگیرند.
سید علی سادات، صراف، گفت: «اگر امارت اسلامی روی این موضوع پافشاری دارد و می‌خواهند به عنوان حکومت افغانستان این موضوع عملی شود، باید در این راستا یک مقدار تغییرات ایجاد کند، مثلا بطور مثال ما گفته می‌توانیم اینها می‌توانند جایداد صراف را بدیل بگیرد.»
بانک مرکزی می‌گوید که طرح این بانک به منظور تنظیم کار صرافان، داشتن جواز کاری و جلوگیری از قاچاق پول به خارج از افغانستان ساخته شده است.
بربنیاد آمارهای اتحادیه صرافان سرای شهزاده، تا اکنون برای نزدیک به چهارهزار تن در سراسر کشور جواز صرافی توزیع شده است که جوازهای انفرادی صرافی و شرکتی را شامل می‌شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7290

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.