• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

نخستین سفر هیئت هندی به کابل با هدف بررسی آغاز روابط دیپلوماتیک با طالبان

  • کد خبر : 7509
  • 12 جوزا 1401 - 10:49
نخستین سفر هیئت هندی به کابل با هدف بررسی آغاز روابط دیپلوماتیک با طالبان

برای نخستین‌بار پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در سال گذشته میلادی، یک هیئت هندی به کابل سفر کرده تا افزون بر دیدار با مقام‌های طالبان، از روند ارسال کمک‌های دهلی به افغانستان نیز نظارت کند. وزارت خارجه هند اعلام کرده که این هیئت در سفر به کابل با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی درگیر در […]

برای نخستین‌بار پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در سال گذشته میلادی، یک هیئت هندی به کابل سفر کرده تا افزون بر دیدار با مقام‌های طالبان، از روند ارسال کمک‌های دهلی به افغانستان نیز نظارت کند.
وزارت خارجه هند اعلام کرده که این هیئت در سفر به کابل با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی درگیر در توزیع کمک‌های بشردوستانه دیدار می‌کند و نیز از مکان‌هایی که در آنها پروژه‌های هندی اجرا می‌شوند، دیدار خواهد کرد.
هرچند از ترکیب این هیئت در اعلامیه‌ی وزارت خارجه هند چیزی گفته نشده، اما رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که در رأس این هیئت، دستیار وزیر خارجه هند در امور افغانستان و پاکستان قرار دارد.
به دلیل ارتباط نزدیک طالبان با پاکستان، گفته شده که هند با گروه طالبان، ارتباط نزدیکی ندارد، اما با آنهم پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، هند به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه داد و اینک، پس از ٩‬ ماه، نخستین هیئت هندی به کابل سفر کرده تا با مقام‌های طالبان دیدار کند.
در اعلامیه‌ی وزارت خارجه هند آمده که «هند پیوندهای تاریخی و تمدنی با مردم افغانستان دارد و این پیوندهای دیرینه هم‌چنان هدایت‌گر رویکرد ما خواهد بود.»
وزارت خارجه طالبان نیز می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست وزیر این گروه، امروز با آقای سینگ، دبیر مشترک وزارت خارجه هند که در این سفر، هیئت هندی را همراهی می‌کرد، دیدار کرده و در مورد «روابط دیپلوماتیک، تجارت و کمک‌های بشردوستانه دو کشور» گفتگو کردند.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توئیتی نوشته که در این دیدار، متقی بر ازسرگیری پروژه‌های هند در افغانستان و حضور دیپلوماتیک این کشور تاکید کرده و هیئت هند نیز گفته که به دنبال ارتباطات مثبت با افغانستان است.
درکنار این، ملا یعقوب، وزیر دفاع حکومت سرپرست طالبان نیز در گفتگوی تازه با یکی از رسانه‌های هندی از علاقمندی طالبان به داشتن روابط دیپلوماتیک و دفاعی با هند سخن زده و گفته که این گروه علاقمند است تا نیروهای خود را برای فراگیری آموزش‌های نظامی به هند بفرستد.
دهلی می‌گوید از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان تاکنون چندین محموله از کمک‌های بشردوستانه شامل ٢٠ هزار تن گندم، ١٣‬ تن دارو، ٥٠٠ هزار دوز واکسن کوید١٩‬ را به افغانستان فرستاده و نیز درحال فرستادن کمک‌های پزشکی و غلات غذایی بیشتر به افغانستان است.
همانند دیگر کشورهای جهان، هند نیز تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته ولی گزارش شده که دیدارهایی با مقام‌های طالبان در کشورهای بی‌طرف داشته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.