• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

افزایش کشت گل آفتاب پرست در هرات

  • کد خبر : 7561
  • 19 جوزا 1401 - 9:17
افزایش کشت گل آفتاب پرست در هرات

کشت نباتات تیلی و صنعتی در ولایت هرات افزایش یافته و دهقانانی زیادی در این ولایت به کشت گل آفتاب پرست که یکی از انواع نباتات تیلی و صنعتی است، روی آورده اند. شماری از دهقانان ده‌ها جریب زمین را گل آفتاب پرست کاشته اند و آنان مدعی اند که در تلاش جلب توجه دهقانان […]

کشت نباتات تیلی و صنعتی در ولایت هرات افزایش یافته و دهقانانی زیادی در این ولایت به کشت گل آفتاب پرست که یکی از انواع نباتات تیلی و صنعتی است، روی آورده اند.
شماری از دهقانان ده‌ها جریب زمین را گل آفتاب پرست کاشته اند و آنان مدعی اند که در تلاش جلب توجه دهقانان برای این کشت به عوض کوکنار هستند.
نصیر احمد فیض محمدی، یک تن از دهقانان ولایت هرات حدود ۵۰ جریب زمین را گل آفتاب پرست کاشته است. او به اشاره به میزان حاصل‌دهی خوب گل آفتاب پرست به دهقانان دیگر نیز توصیه می‌کند که به کشت گل آفتاب پرست رو آورده و از کشت کوکنار خودداری کنند.
از اول حمل تا اول میزان عین زمین را می‌تواند در دو فصل بهاری و زمستان گل آفتاب پرست کاشت و به گفتۀ دهقانان هر جریب زمین تا حدود ۴۰۰ کیلوگرام حاصل گرفته می‌شود.
در یکی دوسال اخیر دهقانان زیادی در هرات به کشت گل آفتاب پرست روی آورده اند. آنان خواهان حمایت و تقویت کشت های بدیل کوکنار در ولایت هرات هستند.
مسوولان در اداره زراعت ولایت هرات می‌گویند که از کشت گل‌ آفتاب پرست حمایت می‌کنند. هرچند این محصول زراعتی در حال حاصل تنها مصرف داخلی داشته و بازار خارجی ندارد.
مسوولان اداره زراعت ولایت هرات اظهار امیدواری می‌کنند که در سال پیشرو زمین‌های بیشتر گل آفتاب پرست کاشته شود تا با بلند رفتن حاصلات آن، زمینه برای صادرات آن به خارج از افغانستان مهیا شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.