• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

آیا اختلافات درون گروهی طالبان در حال بروز است؟

  • کد خبر : 7625
  • 22 جوزا 1401 - 16:31
آیا اختلافات درون گروهی طالبان در حال بروز است؟

گزارش‌ها حاکیست که امروز خودروهای نظامیان طالبان در ولایت‌های کنر در شرق، قندوز و بدخشان در شمال شرق کشور «هدف انفجار» قرار گرفتند. همچنین در خبری دیگر، فرمانده امنیت طالبان در ولایت بلخ گفته است «تیراندازی افراد ناشناس» به خودروی حامل کارمندان فرودگاه بلخ «۲ کشته و ۶ زخمی» برجا گذاشته است. این حادثه بعداز […]

گزارش‌ها حاکیست که امروز خودروهای نظامیان طالبان در ولایت‌های کنر در شرق، قندوز و بدخشان در شمال شرق کشور «هدف انفجار» قرار گرفتند.
همچنین در خبری دیگر، فرمانده امنیت طالبان در ولایت بلخ گفته است «تیراندازی افراد ناشناس» به خودروی حامل کارمندان فرودگاه بلخ «۲ کشته و ۶ زخمی» برجا گذاشته است. این حادثه بعداز ظهر امروز، در حوزه دهم مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، در مسیر بازگشت کارمندان فرودگاه به خانه‌هایشان رخ داده است.
در همین حال، امروز نیز گزارش‌ها از درگیری میان جناح‌های «طالبان ازبک و شبکه حقانی» در فاریاب در شمال کشور نشر شده است.
در همین رابطه یک منبع طالبان که نخواست نامش ذکر شود گفت که امروز در ولسوالی قیصار فاریاب تنش به گفته او «میان افراد پایین‌رتبه» رخ داده است؛ اما برخی رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که درگیری میان طالبان ازبک و پشتون چند «کشته» از دو طرف به جا گذاشته است.
شام دیروز نیز انفجار بمبی در یک خودروی مسافربری در کابل، پایتخت، دستکم ۴ کشته و ۶ زخمی به جا گذاشت.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است؛ در گذشته، گروه داعش مسئولیت حملات مشابه را برعهده گرفته است.
روز شنبه، بنا به گزارش‌ها، درگیری در شهر تالقان، (مرکز ولایت تخار) رخ داد که به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ۸ عضو «اصلی» گروه داعش از جمله فرماندهی به نام «یونس ازبکستانی» کشته شدند.
تنها در یک ماه گذشته، گروه داعش مسئولیت دستکم ۲۷ حمله را در سراسر افغانستان برعهده گرفته است.
همچنین در روزهای اخیر در پنجشیر و اندراب نیز نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز درگیری‌های پراکنده با نیروهای طالبان داشته‌اند.
امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری، که در تبعید به سر می‌برد، دیروز در یک رشته توییت درگیری در شهر تالقان را میان گروه‌های قومی طالبان و شبکه حقانی طالبان دانسته است که درصدد «تحکیم» موقعیت خود در این مناطق هستند.
منابع محلی در ولایت تخار گفته‌اند که درگیری روز شنبه در تالقان بعد از «مشاجره لفظی» میان افراد طالبان رخ داده است که برخی از آنها ظاهرا «مانع» سخنرانی قدیر حامی، مولوی منتقد طالبان، شدند.
مولوی حامی، از قوم ازبک است و قبلا امام جماعت مسجدی بود که چندی پیش بدلیل انتقاد تند از طالبان برکنار شد. براساس گزارش‌های غیر رسمی طالبان ازبک‌تبار در حوزه ۴ شهر تالقان به «طرفداری» از او با دیگر نیروهای طالبان درگیر شدند.
این منابع محلی می‌گویند داعش «پوششی» است برای اینکه طالبان بتوانند با منتقدان و مخالفان‌شان براحتی برخورد کند.
ناظران نیز رویدادهای امنیتی در ولایت‌های عمدتا ازبک‌نشین تخار و فاریاب را به تلاش برخی از حلقه‌های طالبان بویژه شبکه حقانی برای گسترش حوزه نفوذ خود به ولایت‌های شمالی می‌دانند.
پس از توافق هفته گذشته آتش‌بس میان طالبان پاکستانی و دولت پاکستان در کابل با میانجیگری سراج‌الدین حقانی به گفته ناظران، این احتمال وجود دارد تعدادی از نیروهای طالبان پاکستانی توسط این شبکه به شمال افغانستان منتقل شده باشند.
سخنگویان طالبان هر نوع درگیری میان جناح‌های داخلی خود را رد کرده‌اند اما گزارش‌های متعددی از جمله گزارش تحلیلی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد «اختلافات جدی» میان جناح‌ها و مقام‌های عمده در رهبری طالبان منتشر شده است.
پیشتر شماری از چهره‌های کلیدی شورای موسوم به «هلمند طالبان» از جمله صدر ابراهیم و قیوم ذاکر از سمت‌های کلیدی امنیتی در وزارت‌های دفاع و کشور طالبان کنار گذاشته شده‌ و یا به سمت‌های غیرنظامی گماشته شدند.
برخی دیگری از رهبران برجسته طالبان از جمله ملا برادر و هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، منسوب به «شورای کویته» هستند.
به گفته تحلیل‌گران این حوادث و درگیرهای اخیر «درون گروهی» و همچنین برخی از اختلافات دیگر مانند پوشش زنان و یا تحصیل دختران و یا تعامل با دیگر کشورها بین رهبران طالبان می‌تواند نشانه‌ای از نزاع شدید حلقه‌های مختلف طالبان برای استحکام قدرت خود باشد.
به گفته همین تحلیلگران این نزاع‌های درون گروهی از یک سو و درگیرهای طالبان با نیروهای مخالف خود مانند «جبهه مقاومت ملی» از سوی دیگر و البته مشکلات اقتصادی شدید وضعیت افغانستان را بیش از پیش شکننده می‌کند؛ وضعیتی که می‌تواند بالقوه به بی‌ثباتی بیشتر در کشور دامن زند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7625

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.