• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
حیف‌ومیل دارایی‌ اداره خط آهن توسط برادر ملا عمر؛

پای یک میلیون دالر و یک پایه جنراتور در میان است

  • کد خبر : 7769
  • 27 سرطان 1401 - 15:08
پای یک میلیون دالر و یک پایه جنراتور در میان است

این رسانه دریافته که عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه طالبان، بیش از یک میلیون دالر عواید اداره خط آهن و یک پایه جنراتور این اداره را در راستای اهدف شخصی خود به کار گرفته است. چندین منبع تایید می‌کنند که عبدالمنان عمری، وزیر فواید عامه طالبان و برادر ملا عمر، بنیان‌گذار این گروه، حاضر […]

این رسانه دریافته که عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه طالبان، بیش از یک میلیون دالر عواید اداره خط آهن و یک پایه جنراتور این اداره را در راستای اهدف شخصی خود به کار گرفته است.
چندین منبع تایید می‌کنند که عبدالمنان عمری، وزیر فواید عامه طالبان و برادر ملا عمر، بنیان‌گذار این گروه، حاضر نیست یک میلیون دالر از عواید ریاست خط آهن بندر آقینه را به اداره خط آهن باز‌پس دهد.
همچنان منابع می‌گویند که سرپرست وزارت فواید عامه طالبان یک پایه جنراتور بزرگ اداره خط آهن را که از آن برای تولید برق در این اداره استفاده می‌شد، به منزل شخصی‌اش انتقال داده است و تاکنون از آن استفاده می‌کند.
گفتنی است که با سقوط حکومت پیشین، اداره خط آهن افغانستان که پیش از آن یک اداره مستقل بود، به وزارت فواید عامه مدغم شد و حدود شش ماه توسط ملا عبدالمنان عمری، سرپرست این وزارت، رهبری می‌شد.
براساس معلومات این منابع، عواید انتقالات از طریق خط آهن در بندر آقینه، در جریان شش ماه نخست حاکمیت طالبان، روزمره به‌گونه پول نقد از تاجران جمع‌آوری شده و به دفتر عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه طالبان، سپرده شده است.
خط آهن آقینه که افغانستان را به ترکمنستان وصل می‌کند، یکی از مسیرهای مهم انتقالاتی است و سالانه از طریق آن هزاران تُن کالای تجارتی وارد افغانستان می‌شود و در ازای انتقال هر تُن، ۱۰ دالر عواید گرفته می‌شود.
براساس معلوماتی که منابع در اختیار ما قرار داده‌اند، مجموع عواید شش ماه نخست حاکمیت طالبان از این خط آهن، بیش از یک میلیون دالر شده و تمام آن به دفتر سرپرست وزارت فواید عامه طالبان انتقال داده شده است.
پیش از حاکمیت طالبان، عواید اداره خط آهن در بندرهای آقینه، حیرتان و تورغندی، از طریق سیستم اسیکودا گردآوری و به حساب وزارت مالیه واریز می‌شد.
براساس معلومات منابع، در جریان ماه‌های گذشته چندین‌ بار ریاست ولایتی اداره خط آهن در آقینه و همچنان دفتر مرکزی این اداره از طریق وزارت مالیه در کابل، به وزارت فواید عامه طالبان مکتوب فرستاده و درخواست بازگرداندن این مبلغ را کرده‌اند. ریاست دفتر عبدالمنان عمری اما در پاسخ به مکتوب‌ها، گفته که تمام عواید یاد شده هزینه مصارف دفتر عبدالمنان عمری شده و از آن چیزی باقی ‌نمانده است تا به اداره خط آهن بازگردانده شود.
منابع می‌گویند که بیشتر این پول‌ها به جنگ‌جویان طالبان، در ماه‌های اول حاکمیت این گروه داده شده است. چنان‌چه روزانه ده‌ها تن از جنگ‌جویان و فرماندهان این گروه، به دفتر وزارت فواید عامه مراجعه و از عبدالمنان نیازی درخواست پول می‌کردند.
منابع می‌افزایند که هر‌ازگاهی بوری‌های پُر از پول نقد به دفتر عبدالمنان عمری در وزارت فواید عامه سرازیر می‌شد و او مراجعه‌کننده‌گان را به رییس دفترش معرفی می‌کرد تا از این پول به آنان توزیع کند.
معلومات حاکی است که اجرای برخی از کارهای رسمی، از قبیل حفظ ‌و مراقبت، سروی و بازدید از سرک‌های ولایتی، به دلیل نبود بودجه معطل قرار می‌گرفت، اما طالبان مراجعه‌کننده به دفتر آقای عمری، از این پول نقد بهره‌مند می‌شدند.
قابل یادآوری است که اداره خط آهن، از چهار ماه به این ‌سو، براساس فیصله کابینه طالبان، دوباره از وزارت فواید عامه جدا شده و به‌عنوان یک اداره مستقل توسط مولوی بخت‌الرحمان شرافت، معین پیشین وزارت فواید عامه طالبان و سرپرست کنونی این اداره، مدیریت می‌شود.
منابع به ما می‌گویند که وزیر فواید عامه طالبان تلاش‌های زیادی را به خرج داد تا این اداره را که سالانه نزدیک به چهار میلیارد افغانی عواید دارد، در چهارچوب این وزارت حفظ کند. به گفته منابع، جناح‌های دیگر طالبان که همچنان در تلاش در اختیار گرفتن این اداره بودند، موفق شدند پس از ماه‌ها جدال، مستقل بودن آن را در یکی از نشست‌های کابینه این گروه، تایید کنند.
بربنیاد معلومات یکی از منابع، ملا عبدالمنان عمری گفته بود که وزارت فواید عامه بدون اداره خط آهن برایش اهمیتی ندارد. عمری استدال کرده بود که عواید اداره خط آهن نسبت به وزارت فواید عامه بیشتر است.
از سویی هم، براساس معلومات منابع، عبدالمنان عمری در زمان سرپرستی اداره خط آهن، یک پایه جنراتور بزرگ این اداره را که به قیمت بلند خریداری شده بود، به منزل شخصی‌اش انتقال داده است. در اداره خط آهن از این جنراتور در زمان قطع دایمی و وقفه‌ای برق‌، برای انجام کارهای اداری استفاده می‌شد؛ اما اینک به ‌خاطر نبود آن، در زمانی که برق عمومی وجود نداشته باشد، کارهای اداری وابسته به برق در این اداره معطل می‌ماند.
براساس معلوماتی که منابع در اختیار ما قرار داده‌اند، سوءاستفاده این مقام طالبان به موارد یاد شده محدود نمی‌شود. منابع تاکید می‌کنند که نیاز است در مورد عواید وزارت فواید عامه و چگونه‌گی مصرف آن نیز تحقیق صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.