• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

همه قاره‌های زمین امروز شاهد رویدادهای شدید آب‌وهوایی هستند

  • کد خبر : 7790
  • 30 سرطان 1401 - 15:38
همه قاره‌های زمین امروز شاهد رویدادهای شدید آب‌وهوایی هستند

موج گرما و آتش‌سوزی‌های اروپا در روزهای گذشته در صدر خبرها بوده است. در حال حاضر آتش‌سوزی‌ در کشورهای مدیترانه شامل اسپانیا، پرتغال و یونان در جریان است. بریتانیا هم در روزهای اخیر بالاترین دما از زمان ثبت رکوردها را ثبت کرد؛ به گزارش سازمان هواشناسی بریتانیا دما در روز سه‌شنبه در کونینگزبی در لینکلن‌شر […]

موج گرما و آتش‌سوزی‌های اروپا در روزهای گذشته در صدر خبرها بوده است. در حال حاضر آتش‌سوزی‌ در کشورهای مدیترانه شامل اسپانیا، پرتغال و یونان در جریان است.
بریتانیا هم در روزهای اخیر بالاترین دما از زمان ثبت رکوردها را ثبت کرد؛ به گزارش سازمان هواشناسی بریتانیا دما در روز سه‌شنبه در کونینگزبی در لینکلن‌شر به ۴۰.۳ درجه سانتیگراد رسید.
اما اروپا تنها قاره‌ای نیست که مجبور است در این تابستان داغ با آب و هوای شدید دست‌وپنجه نرم کند.
در واقع همه قاره‌ها به دلیل تغییر اقلیم با شرایط خاص خود روبرو هستند. از خشکسالی‌های شدید گرفته تا باران‌های سیل‌آسا و طوفان‌های قوی استوایی.
همانطور که از اسم آن برمی‌آید رویدادهای شدید‌ آب‌وهوایی به مواردی گفته می‌شود جزو شدیدترین‌ها از نظر تاریخی قرار می‌گیرد. برای مثال ثبت دمای بی‌سابقه مانند آنچه در روزهای اخیر در بریتانیا اتفاق افتاد.
سیل‌های شدید در آسیا
آی‌پی‌سی‌سی (هیات بینادولتی تغییر اقلیم وابسته به سازمان ملل) انتظار دارد که میزان بارندگی در بخش‌هایی از آسیا از نظر شدت و فراوانی افزایش پیدا کند.
این پدیده از همین حال در فصل بادهای موسمی قابل مشاهده است.
اِسمی اِستلارد خبرنگار امور اقلیمی بی‌بی‌سی اشاره می‌کند که امسال بنگلادش گزارش داد که بدترین سیل‌ها از ۲۰۰۴ در این کشور روی داده است. این خبر بدی است چون بخش بزرگی از جمعیت این کشور در نواحی پست زندگی می‌کنند که در برابر سیل آسیب‌پذیر است.
هند، پاکستان و ایران از جمله کشورهایی در آسیا هستند که در ماه‌های اخیر موج‌های شدید گرما را تجربه کرده‌اند.
خشکسالی در شمال آفریقا
بخش‌هایی از آفریقا چند سال است هوای خیلی خشکی را تجربه می‌کنند که به خشکسالی شدیدی در منطقه منجر شده است.
به گفته خبرنگار ما، اِسمی اِستالارد، کشورهایی مثل سومالی، جیبوتی، اتیوپی و کنیا تحت تاثیر این خشکسالی بوده‌اند و سازمان ملل می‌گوید که هم اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر با کمبود آب و مواد غذایی روبرو هستند.
این موضوع در گفت‌وگوهای اقلیمی مطرح شده این است که آفریقا مسئول دو تا سه درصد تصاعد گازهای گلخانه‌ای جهان است، اما بیشترین آسیب را از گرمایش دیده است و انتظار می‌رود که آثار مخرب تغییر اقلیم در این قاره شدیدتر هم بشود.
موج گرما در آمریکا
همزمان این هفته در آمریکا از غرب تا شرق این کشور پهناور ده‌ها میلیون نفر گرمای طاقت فرسایی را تحمل می‌کنند.
اندرو اوریسون هواشناس به روزنامه نیویورک تایمز گفت که در بخش‌هایی از ۲۸ ایالت هشدارهایی در مورد هوای داغ صادر شده و مردم در بخش‌هایی از اوکلاهما، تگزاس، آرکانزا و لوییزیانا در معرض گرمترین هوا هستند.
اما غیر از موج گرمای کنونی آثار دیگر گرمایش هم در این کشور ظاهر شده است.
جنوب غربی آمریکا خشکسالی بی‌سابقه ای را پشت سر می‌گذارد و در جنوب کشور طوفان‌های استوایی قدرتمندتر شده‌اند.
توفندها (هاریکِین) پدیده‌ای رایج در فصل گرم در سواحل ایالات جنوبی در کنار خلیج مکزیک است.
اما اِسمی استالارد می‌گوید که آی‌پی‌سی‌سی در گزارش اخیر خود با اطمینان نسبی پیش‌بینی کرد که شدت و فراوانی این پدیده‌ها به دلیل گرمایش بیشتر شده است. برای مثال در سال ۲۰۲۰، سی توفند ثبت شد که غیرعادی بود.
بالا آمدن سطح آب در کارائیب
جزایر کارائیب علاوه بر توفندها با مشکل بالا آمدن سطح دریاها روبرو هستند.
خبرنگار ما می‌گوید که هرچند بالا آمدن سطح دریاها در همه جهان اتفاق می‌افتد اما آثار آن همه جا یکسان نیست که این مشکل در کارائیب و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی جدی‌تر است.
«بیش از یک چهارم جمعیت سراسر این منطقه در نواحی ساحلی زندگی می‌کنند و حدود ۱۰ درصد جمعیت با خطر زیر سیل رفتن خانه‌هایشان روبرو هستند.»
«این موضوعی است که اخیرا در نشست اقلیمی گلاسکو مطرح شد. خیلی از جزیره-کشورها در آن نشست با حرارت و احساسات در مورد خطر این شرایط نه در ۱۰۰ سال آینده بلکه در یک دهه آینده صحبت کردند. آنها خواستار کمک سایر کشورها برای مقابله با آثار فوری این پدیده هستند.»
آب و آتش در استرالیا
استرالیا در طول سال از یک سر طیف پدیده‌های شدید اقلیمی به سر دیگر طیف نوسان می‌کند.
خبرنگار ما می‌گوید:‌ «یک لحظه درباره سیل در سیدنی می‌شنویم و لحظه بعد درباره آتش‌سوزی‌های شدید طبیعی که نشان می‌دهد تغییر اقلیم چه شرایط متفاوتی را به وجود می‌آورد. آتش‌سوزی‌های طبیعی در استرالیا نادر نیستند چون تابستان‌های در این کشور گرم و طولانی است. اما دما درحال افزایش است و موج‌های گرما طولانی‌تر شده‌اند. بنابراین آتش‌سوزی‌های طبیعی شدیدتر شده است.»
ماه پیش مطالعه‌ای در نشریه «مرور مطالعات ژئوفیزیک» منتشر شد که می‌گفت فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی در استرالیا اکنون سالی ۱۳۰ روز ادامه دارد که رقمی تکان‌دهنده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.