• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

طالبان از چین خواست زمینۀ صادرات محصولات افغانستان را فراهم کند

  • کد خبر : 7821
  • 19 اسد 1401 - 10:13
طالبان از چین خواست زمینۀ صادرات محصولات افغانستان را فراهم کند

همزمان با کاهش صادرات محصولات افغانستان در حدود یک سال حاکمیت طالبان بر کشور، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان از چین خواسته است که زمینۀ صادرات را به آن کشور مساعد کند. امیر خان متقی، سرپرست این وزارت ناوقت دیروز با یوشیایونگ، نمایندۀ ویژه چین در امور افغانستان دیدار کرده و گفته است که در […]

همزمان با کاهش صادرات محصولات افغانستان در حدود یک سال حاکمیت طالبان بر کشور، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان از چین خواسته است که زمینۀ صادرات را به آن کشور مساعد کند.
امیر خان متقی، سرپرست این وزارت ناوقت دیروز با یوشیایونگ، نمایندۀ ویژه چین در امور افغانستان دیدار کرده و گفته است که در حال حاضر، چین روند صدور ویزا به تاجران افغان را در کابل آغاز کرده است.
آقای متقی همچنان از این اقدام دولت چین قدردانی کرده و آن را برای تجارت دوجانبه میان دو کشور “مفید” خوانده است.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در تویتر نگاشته است: “آقای متقی از جانب چینی خواست تا زمینهٔ صادرات محصولات افغانستان را به چین فراهم کند.”
نمایندۀ ویژه چین در افغانستان از دیدار با مقام‌های طالبان در کابل خبر داده و گفته است که در جریان حدود یک سال گذشته، این دومین سفرش به افغانستان است.
آقای بلخی افزوده که آقای یوشیایونگ در این دیدار تاکید کرده است که کشورش در نظر دارد تا میوه‌های خشک و تازۀ افغانستان به ویژه جلغوزه را به چین بفرستد.
این در حالی است که حدود دو هفته پیش، وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست این وزارت تعهد کرده که کشورش به زودی روند صدور ویزه به تاجران افغان را آغاز می‌کند.
ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفته بود که این دیدار مقام‌های چین و طالبان به تاریخ ۲۸ جولای (ششم اسد) در حاشیۀ کنفرانس بین‌المللی تاشکند صورت گرفت.
پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از این کشور، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.
این در حالی است که اخیراً اتاق تجارت و سرمایه‌گذرای افغانستان از کاهش صادرات محصولات افغانستان به کشورهای خارجی خبر داده و خواستار حل مشکلات ویزه چین به تاجران افغان شده بود.
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، چین را از شرکای مهم تجارتی این کشور عنوان کرده و گفته بود که این کشور سالانه بیش از یک‌و‌نیم میلیارد دالر از چین واردات و به میلیون‌ها دالر به آن کشور صادرات دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.