• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
طرح‌ بلندپروازانه کالیفرنیا:

منع فروش خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ و پایان تصاعد تا ۲۰۴۵

  • کد خبر : 7894
  • 11 سنبله 1401 - 10:58
منع فروش خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ و پایان تصاعد تا ۲۰۴۵

مجلس ایالتی کالیفرنیا یک هفته بعد از تصویب قانونی برای ممنوعیت خودروهای تمام بنزینی تا سال ۲۰۳۵ یک رشته طرح های بلندپروازانه دیگر را برای مقابله با گرمایش زمین تصویب کرده است. افزایش سریعتر ظرفیت تولید انرژی‌های پاکیزه، ممنوعیت حفر چاه‌های جدید نفت و گاز در مجاورت نقاط مسکونی و آموزشی و برنامه‌هایی برای ضبط […]

مجلس ایالتی کالیفرنیا یک هفته بعد از تصویب قانونی برای ممنوعیت خودروهای تمام بنزینی تا سال ۲۰۳۵ یک رشته طرح های بلندپروازانه دیگر را برای مقابله با گرمایش زمین تصویب کرده است.
افزایش سریعتر ظرفیت تولید انرژی‌های پاکیزه، ممنوعیت حفر چاه‌های جدید نفت و گاز در مجاورت نقاط مسکونی و آموزشی و برنامه‌هایی برای ضبط و ذخیره کربن در زیر زمین از جمله این برنامه‌هاست.
قانونگذاران ایالتی در مجموع ۵۴ میلیارد دلار بودجه برای مقابله با تغییر اقلیم اختصاص داده اند؛ هدف رسیدن به شرایط «کربن خنثی» تا سال ۲۰۴۵ است.
کالیفرنیا با سرعتی بیش از دولت فدرال به سمت تشدید مقررات کنترل تصاعد حرکت می‌کند. با این حال این فقط یک گام اول در این مسیر است و کارشناسان می‌گویند اجرای آن آسان نخواهد بود.
گَوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، در اواسط ماه اوت یک رشته پیشنهادهای اقلیمی را تحویل مجلس داد. اکنون همه آنها به جز یک پیشنهاد – کاهش شدیدتر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ – تصویب شده است.
جمهوریخواهان در این مجلس با این استدلال که این تدابیر به اشتغال لطمه خواهد زد و شاید ایالت را مجبور به واردات نفت کند با آن مخالفت کردند.
در مقابل حزب دمکرات که پایگاه محکمی در این ایالت دارد، خواستار اقدامات فوری برای مقابله با تغییر اقلیم است.
آقای نیوسام بعد از تصویب لوایح تازه در آخرین ساعات چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «پیشرفتی که در زمینه بحران اقلیمی با یاری مجلس قانونگذاری، به آن دست پیدا می‌کنیم برای نسل‌های متمادی احساس خواهد شد و آثار آن خیلی از مرزهای ایالت فراتر می‌رود.»
کالیفرنیا قبلا قانونی را وضع کرده بود که براساس آن همه برق تولیدی ایالت تا سال ۲۰۴۵ باید از منابع غیرکربنی مثل بادی و خورشیدی باشد. براساس قانون موجود لازم است تا سال ۲۰۳۰، شصت درصد برق ایالت از این منابع تولید شود.
مجلس ایالتی اکنون می‌گوید که این سهم باید تا سال ۲۰۳۰ به ۹۰ درصد و تا ۲۰۳۵ به ۹۵ درصد برسد.
این درحالی است که کالیفرنیا این روزها با یک موج شدید گرما روبروست که آثار گرمایش را یادآوری می‌کند. خشکسالی طولانی در این ایالت با عوارض جدی مثل خالی شدن سدها و افت تولید نیروی برق آبی همراه بوده.
آثار گرمایش و افزایش خودروهای برقی نیاز ایالت به منابع تازه انرژی را افزایش داده است. درحالی که نیروگاه‌های هسته‌ای به تدریج در حال تعطیلی بوده‌اند این فشارها باعث شده سیاستمداران دوباره به فکر استفاده از این انرژی باشند.
در مصوبه تازه فعالیت آخرین نیروگاه اتمی ایالت، «دیابلو کنیون»، که قرار بود در سال ۲۰۲۵ از دور خارج شود، به مدت پنج سال تمدید شده است. دولت ایالتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وام قابل بخشش به شرکت گرداننده این راکتور ارائه خواهد کرد.
کربن خنثی تا ۲۰۴۵
براساس قانون تازه کالیفرنیا باید تا سال ۲۰۴۵ به مرحله کربن-خنثی برسد، به طوری که تصاعد گازهای گلخانه‌ای ۸۵ درصد کاهش یابد. بعد از آن اگر همچنان گازهای گلخانه‌ای منتشر شود، باید چیزی معادل آن به شیوه‌های مختلف از اتمسفر جذب شود، مثل درختکاری.
یکی دیگر از مصوبات ممنوعیت حفر چاه‌های نفت در شعاع یک کیلومتری خانه‌ها، مدارس و سایر مراکز اجتماعی است.
به گفته قانونگذاران درحال حاضر حدود دو میلیون و هفتصد هزار نفر در این ایالت در چنین فاصله‌ای از چاه‌های نفت و گاز زندگی می‌کنند. مطالعات نشان داده که نزدیکی به این چاه‌ها می‌تواند خطر نقائص مادرزادی، مشکلات تنفسی و سلامتی را افزایش دهد.
کالیفرنیا هفتمین ایالت بزرگ تولیدکننده نفت و چهارمی از نظر تولید گاز طبیعی در آمریکا است.
ممنوعیت موتورهای تمام احتراقی
دولت کالیفرنیا پنجشنبه هفته قبل – ۲۵ اوت – اعلام کرده بود که از سال ۲۰۳۵ فروش اتومبیل‌های کاملا احتراقی را ممنوع خواهد کرد؛ تصمیمی که دارای پیامدهای جدی برای صنعت خودروسازی خواهد بود.
این مقررات خودروسازان را وادار خواهد کرد معرفی اتومبیل‌های پاکیزه‌تر به بازار را تسریع کنند.
کالیفرنیا با ۳۹ میلیون نفر ساکن، پرجمعیت ترین ایالت آمریکا است و اگر یک کشور مستقل بود از نظر تولید ناخالص داخلی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آمد.
براساس این مقررات، که هیات منابع هوای کالیفرنیا تهیه کرده، ۳۵ درصد وسایل نقلیه جدید در این ایالت باید تا سال ۲۰۲۶ الکتریکی، هیبریدی یا هیدروژنی باشد.
سهم این اتومبیل‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ به ۶۸ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد برسد.
لِین راندولف، رئیس این هیات، گفت که سیاست تازه «یک لحظه تاریخی برای کالیفرنیا، برای ایالات‌های شریک و جهان در مسیر حرکت به سوی آینده‌ای بدون تصاعد خواهد بود.»
تسلا که خودروهای برقی تولید می کند از این خبر استقبال کرد اما «ائتلاف نوآوری صنعت اتومبیل» – که نماینده شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا است – گفت که باید برای علاقه‌مند کردن مصرف کنندگان به خریداری اتومبیل‌های برقی بیشتر تلاش کرد.
مقررات تازه در مورد خودروهای برقی پیش از آنکه به اجرا درآید باید به تصویب دولت فدرال برسد.
با این حال اتحادیه تجاری «تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا» از رئیس جمهور آمریکا و سازمان حفاظت از محیط زیست خواستند درخواست کالیفرنیا برای ممنوع کردن اتومبیل‌های بنزین‌سوز که آن را «غیرقانونی» خواند را رد کند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ماه اوت یک قانون بزرگ اقلیمی را امضا کرد که ۳۷۰ میلیارد دلار طی یک دهه در منابع انرژی پاکیزه سرمایه گذاری می‌کند.
تخمین زده می‌شود که این برنامه تصاعد گازهای گلخانه‌ای آمریکا را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد – نسبت به ۱۹۹۰ – کاهش دهد که کمتر از هدف تعیین شده این کشور یعنی کاهشی ۵۰ درصدی است.
با این حال دولت گفته که اگر ایالت‌ها و دولت های شهری هم تدابیری برای مهار گازهایی مثل دی اکسید کربن و متان اتخاذ کنند، آمریکا می‌تواند به هدف مورد نظر برسد. مصوبات مجلس ایالتی کالیفرنیا گامی در این جهت است.
اما کارشناسان می‌گویند اجرای این طرح‌ها دشوار خواهد بود.
دنی کالِنوارد مدیر سیاستگذاری «کربن پلن»، یک گروه غیرانتفاعی که برنامه‌های اقلیمی را ارزیابی می کند، به نیویورک تایمز گفت که کالیفرنیا امروز حتی در مسیر تحقق اهداف ۲۰۳۰ نیست.
او گفت که به عقیده او ناظران مقررات در کالیفرنیا هنوز یک طرح واقع‌بینانه برای اجرا ندارند.
با این حال برخی از این گام‌ها ملموس خواهد بود. برای نمونه این ایالت قرار است ظرف پنج سال ۶.۱ میلیارد دلار صرف افزایش شمار وسایل نقلیه برقی کند، از جمله خریداری اتوبوس های مدرسه که با باتری کار می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7894

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.