• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

زن تجارت پیشۀ افغان که به نام ‘مادر زنبورها’ شهرت دارد

  • کد خبر : 8116
  • 04 عقرب 1401 - 8:21
زن تجارت پیشۀ افغان که به نام ‘مادر زنبورها’ شهرت دارد

زنی در هرات که پیشۀ پرورش زنبور عسل داشته و به نام “مادر زنبورها” مشهور است، برای کار در بیرون از خانه لباس مردانه پوشیده و می‌گوید که با چنین کار، پیشبرد امرو روزمرۀ وی تسهیل می‌شود. غنچه گل کریمی برای شغل روزمرۀ خود در بیرون از خانه لنگی سیاه می‌پوشد. او می‌گوید که زنان […]

زنی در هرات که پیشۀ پرورش زنبور عسل داشته و به نام “مادر زنبورها” مشهور است، برای کار در بیرون از خانه لباس مردانه پوشیده و می‌گوید که با چنین کار، پیشبرد امرو روزمرۀ وی تسهیل می‌شود.
غنچه گل کریمی برای شغل روزمرۀ خود در بیرون از خانه لنگی سیاه می‌پوشد. او می‌گوید که زنان در افغانستان با “کوه‌های مشکلات و موانع ” روبرواند و به امید روزی است که زنان افغان مجبور به پنهان کردن هویت شان نباشند.
این زن متعهد است که در برابر مشکلات ایستادگی کرده و پیشۀ زنبورداری را به پیش خواهد برد. او گفت: “وقتی با لباس مردانه می‌روم، کسی مرا نمی‌شناسد که مرد هستم یا زن، و خیلی راحت می توانم کار خود را انجام بدهم.”
این زن ۳۶ ساله با موترسایکل به محل کار خود می رود. فارم پرورش زنبور عسل او در ۲۵ کیلومتری شهر هرات در یک قریه موقعیت دارد. خانم کریمی به همکاری شوهرش کار زنبورداری را با ۶۵۰۰ افغانی آغاز کرد و اکنون سرمایۀ او به بیش از ۴۰۰ هزار افغانی رسیده است.
او گفت: “آرزوی من اینست که یک روز به نام ملکۀ زنبورها در افغانستان و کل جهان معرفی شوم. در منطقۀ خود به این نام معرفی شدیم و طفلک های خورد مرا به اسم عسل و مادر زنبورها صدا می کنند.”
مسلط شدن دوبارۀ طالبان در اگست سال گذشته در افغانستان، که اقتصاد کشور را با سقوط مواجه کرد، بر تجارت زنبورعسل خانم کریمی نیز تاثیر گذاشت. او پس از رفتن شوهرش به یکی از کشورهای همسایۀ افغانستان برای کاریابی، با هفت کودک خود تنها ماند، اما حوصله کرد، لباس مردانه پوشید و به تنهایی به کارش ادامه داد.
خانم کریمی گفت: “کوه هایی که جلو خانم‌ها گذاشته شده، باید برداشته شود. باید مانع خانم‌ها نشوند. چون وطن فقط به مرد نیاز ندارد، به زن هم نیاز دارد. زن پایۀ قوی یک کشور است. زن به معنی این نیست که در خانه بشیند و فقط بچه داری کند.”
اکنون در افغانستان مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران بسته است و از اکثریت زنان حق کار گرفته شده است. طالبان طی یک سال گذشته قوانینی را عملی کرده اند که با دورۀ حاکمیت دهۀ ۱۹۹۰ این گروه مشابهت دارد. شمار زیادی زنان تجارت پیشۀ افغان کشور را ترک کرده اند و آنهایی که در افغانستان باقی مانده اند، خواستار تغییر این وضعیت اند.
خانم کریمی شامل این طبقۀ زنان است. او گفت: “متاسفانه برای خانم‌ها اجازۀ کار نیست. خانم‌ها ترس دارند از اینکه بیرون شوند و کاروبار کنند. آرزو دارم کاروبار کنم و نمی‌خواهم سقوط کنم. و مجبورم با همین لباس مردانه به کاروبار خود ادامه دهم.”
غنچه گل کریمی اکنون صاحب سه فارم زنبور عسل است و می‌بالد که در بین کودکان قریه به نام “مادر زنبورها” شهرت دارد. او می‌گوید که بازار عسل اکنون مانند سال‌های گذشته پر رونق نیست.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.