• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

ایتالیا پروژه‌های متوقف شده در افغانستان را آغاز می‌کند

  • کد خبر : 8313
  • 25 عقرب 1401 - 8:45
ایتالیا پروژه‌های متوقف شده در افغانستان را آغاز می‌کند

حکومت ایتالیا در نشستی دو روزه در دانشگاه فلورانس این کشور اعلام کرده که پروژه‌های متوقف شده فرهنگی خود را در افغانستان از سر می‌گیرد. در این نشست در مورد ساحات تاریخی پاکستان، افغانستان و به خصوص بامیان بحث شد. در روز نخست این نشست که هفته گذشته برگزار شد، در مورد بررسی وضعیت ساحات […]

حکومت ایتالیا در نشستی دو روزه در دانشگاه فلورانس این کشور اعلام کرده که پروژه‌های متوقف شده فرهنگی خود را در افغانستان از سر می‌گیرد. در این نشست در مورد ساحات تاریخی پاکستان، افغانستان و به خصوص بامیان بحث شد.
در روز نخست این نشست که هفته گذشته برگزار شد، در مورد بررسی وضعیت ساحات تاریخی و فرهنگی پاکستان و افغانستان و همچنان تعامل با طالبان بحث شد. در روز دوم، مباحث روی ساحات تاریخی و فرهنگی بامیان متمرکز بود.
داکتر کریستینا منگازی، هماهنگ‌کننده بخش فرهنگ، آموزش و گردشگری سازمان همکاری توسعه‌ای ایتالیا گفت که بخش انکشافی ایتالیا دوباره کار پروژه‌های متوقف شده فرهنگی خود را در ساحات تاریخی و باستانی افغانستان و خصوصاً در بامیان آغاز می‌نماید.
با تسلط طالبان درماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، اکثر کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در افغانستان متوقف کردند. مسئولان بخش انکشافی ایتالیا می‌گویند که بخاطر وضعیت سیاسی در افغانستان، پروژه‌های‌شان متوقف شده بود.
اما خانم منگازی می‌گوید:«در چنین شرایط در کشورهای عراق، لبنان و اردن هم کار کردیم و ما پروژه‌های خود را در افغانستان هم ادامه می‌دهیم. تاکنون این پروژه‌ها به دلیل تغییر حکومت به تاخیر افتاده بود.»
در افغانستان و به ویژه در ولایت بامیان ساحات تاریخی و باستانی زیاد وجود دارند. گزارش‌ها می‌رسانند که در یک سال گذشته تحت حاکمیت طالبان، شماری از این ساحات در حال تخریب و نابودی قرار دارند. همچنان از کندنکاری‌های غیرقانونی نیز گزارش شده است.
اجمل میوندی مسئول بخش فرهنگی بنیاد آقاخان که در این نشست حضور داشت گفت:«در این نشست کشور ایتالیا وعده سپرد که ۵ میلیون دالر را در بخش‌های فرهنگی و تاریخی در افغانستان و خصوصاً ‌بامیان از طریق سازمان یونسکو و دیگر نهادها به مصرف می‌رساند.»
آقای میوندی از آلمان نیز خواست که دوباره فعالیت‌های فرهنگی و کار پروژه‌های ناتمام را در افغانستان آغاز کند تا زمینه کار برای مردم فراهم گردد.
قرار بود که کار اعمار پارک باستانی بامیان و برنامه‌های حفاظت از ساحات تاریخی به کمک مالی ایتالیا، از سوی دانشگاه فلورانس و سازمان یونسکو با بودجه بیش از ۴ میلیون یورو در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز گردد. اما با آمدن طالبان این پروژه آغاز نگردید.
رضا اکبری دانشجو دوره ماستری در دانشگاه فلورانس و یکی از اعضای این نشست می‌گوید:«در این نشست صحبت‌هایی صورت گرفت که بودجه پارک باستانی بامیان که قرار بود در سال گذشته تطبیق گردد، برای حفظ و نگهداری از ساحات تاریخی به مصرف برسد.»
آقای اکبری در این نشست در مورد وضعیت ساحات تاریخی بامیان به شرکت‌کنندگان معلومات ارایه کرد. او می‌گوید که وضعیت ساحات تاریخی و باستانی در بامیان نگران کننده است.
لایق احمدی باستان شناس و آمر قبلی دیپارتمنت باستان شناسی در دانشگاه بامیان می‌گوید:«وضعیت ساحات تاریخی در این ولایت وخیم و نگران کننده است. بسیار از خانه‌ها در ساحه یونسکو ساخته شده و همچنان ساخت و ساز‌های خود سر و فعالیت‌های زراعتی جریان دارد.»
کارشناسان می‌گویند که برای جلوگیری از ساخت و ساز‌های خود سر در ساحات باستانی و تاریخی بامیان، بهترین گزینه استملاک این ساحات می‌باشد.
در سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۸ چندین نشست در کشور‌های ایتالیا، آلمان، چاپان و سویس در مورد ساحات تاریخی بامیان برگزار شده بود. در این نشست‌ها تخمین زده شده بود که نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر برای حفاظت از ساحات تاریخی، ایجاد پارک باستانی، انتقال بازار فعلی به منطقه دشت عیسی خان، ‌ایجاد سرک حلقوی، ایجاد میدان هوایی بین المللی در منطقه شیبرتو، نیاز است.
امان الله امان، شاروال بامیان در حکومت پیشین می‌گوید که ایتالیا وعده کمک مالی در بخش‌های مختلف؛ مانند هفت و نیم میلیون یورو برای ایجاد سرک حلقوی و بیش از ۴ میلیون یوروی دیگر برای حفاظت از ساحات تاریخی و پارک باستانی و سرسبزی این ولایت، داده بود.
آقای امان افزود:«اگر این بودجه‌ها در دیگر ساحات افغانستان به مصرف برسد، خیانت و جفای بزرگ برای ساحات تاریخی بامیان می‌باشد و پیامد‌های ناگوار در پی خواهد داشت.»
دانشگاه فلورانس ایتالیا قبلاً فعالیت‌‌های مختلف در بامیان داشت؛ مانند تحقیق و حفاظت از ساحات تاریخی و تهیه ماسترپلان استراتیژیک بامیان با هزینه نزدیک به یک میلیون یورو.
ماستر پلان استراتیژیک بامیان در سال ۲۰۱۸ توسط محمد اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان، امضا و تایید شد.
بامیان یکی از ولایات تاریخی و باستانی افغانستان است که هشت ساحه تاریخی و منظره فرهنگی آن در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8313

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.