• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

برای اولین بار خون تولید‌شده در آزمایشگاه به انسان تزریق شد

  • کد خبر : 8324
  • 26 عقرب 1401 - 8:15
برای اولین بار خون تولید‌شده در آزمایشگاه به انسان تزریق شد

دانشمندان در بریتانیا برای اولین بار خون تولید‌شده در آزمایشگاه را به انسان‌های داوطلب تزریق کردند. مقدار اندکی خون، حدود چند قاشق چایخوری برای آزمایش تزریق شد تا چگونگی کارکرد آن در بدن انسان بررسی شود. اگر این اقدام موفقیت‌آمیز باشد امیدوارند که تولید خون برای افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند آسان‌تر شود، […]

دانشمندان در بریتانیا برای اولین بار خون تولید‌شده در آزمایشگاه را به انسان‌های داوطلب تزریق کردند.
مقدار اندکی خون، حدود چند قاشق چایخوری برای آزمایش تزریق شد تا چگونگی کارکرد آن در بدن انسان بررسی شود. اگر این اقدام موفقیت‌آمیز باشد امیدوارند که تولید خون برای افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند آسان‌تر شود، گروه‌های خونی که خون آنها کمتر در دسترس است.
هم‌چنین امید است که به افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری کم‌خونی داسی‌شکل که نیاز به درمان مداوم دارند کمک کند.
چگونه دانشمندان خون تولید می‌کنند؟
این پژوهش با همکاری پژوهشگرانی از بریستول، کمبریج، لندن و گروه خون‌شناسی و پیوند عضو نظام بهداشت‌ودرمان ملی بریتانیا(ان‌اچ‌اس) انجام شده است.
آنها پژوهش خود را با یک واحد خون اهدا‌یی انسان (حدود ۴۷۰‌میلی‌لیتر) شروع کردند. سپس با استفاده از دانه‌های مغناطیسی سلول‌های بنیادی را جدا کردند، این سلول‌ها می‌توانند به انواع سلول‌های خونی تبدیل شوند.
سلول‌های بنیادی پیش از آنکه در مسیر تبدیل به گلبول‌های قرمز خون قرار گیرند، به تعداد زیاد در آزمایشگاه تولید می‌شوند.
روال تولید تا تکمیل مرحلهٔ نهایی حدود سه‌هفته طول می‌کشد. دو داوطلبی که برای اولین بار مقدار کمی از این خون را دریافت کرده‌اند به گفتهٔ پزشکان تاکنون حال‌شان خوب است.
این پژوهش قصد دارد خون تولید‌شده را حداقل روی ۱۰ داوطلب سالم دیگر آزمایش کند. آنها دو بار حدود یک تا دو قاشق چایخوری خون با فاصلهٔ چهار ماه دریافت می‌کنند که یکی خون معمولی و دیگری خون تهیه‌شده در آزمایشگاه خواهد بود.
خون تهیه‌شده در آزمایشگاه حاوی مادهٔ ویژه‌ای است که به دانشمندان امکان رد‌گیری و مشاهده طول‌عمر آن در بدن انسان را می‌دهد.
تولید خون آزمایشگاهی چه نتایجی در آینده دارد؟
در قدم اول نیاز به پژوهش‌ها و آزمایش‌های بیشتری است اما امید است که در آینده خون تولید‌شده در آزمایشگاه بتواند یاریگر بیماران با گروه‌های خونی کمیاب باشد.
پروفسور اشلی توی از دانشگاه بریستول می‌گوید بعضی گروه‌های خونی “بسیار نادر” هستند طوری که شاید فقط ۱۰ نفر در سراسر کشور باشند که بتوانند خون اهدا کنند.
تولید خون در آزمایشگاه هم‌چنین می‌تواند به افراد مبتلا به کم‌خونی داسی‌شکل که نیاز به تزریق مداوم خون دارند یاری رساند.
گلبول‌های قرمز به‌طور‌معمول ۱۲۰ روز عمر می‌کنند تا سلول‌های جدید جای آنها را بگیرند. خون‌های اهدایی ترکیبی از گلبول‌های جدید و قدیمی‌تر است در‌حالی‌که خون تولید‌شده در آزمایشگاه گلبول‌های تازه دارد که ۱۲۰ روز عمر می‌کنند. پژوهشگران امیدوارند این تلاش باعث شود این بیماران نیاز به تزریق خون کمتری در آینده داشته باشند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.