• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

برنامه قرضه‌های کوچک ملل متحد و شبکه آقاخان در افغانستان

  • کد خبر : 8372
  • 03 قوس 1401 - 7:15
برنامه قرضه‌های کوچک ملل متحد و شبکه آقاخان در افغانستان

بخش پناهنده‌گان سازمان ملل متحد و شبکه آقا خان طرح قرضه‌دهی کوچک را برای حمایت از آواره‌گان داخلی و کسبه‌کاران راه اندازی نموده است. در این برنامه به کسبه کاران از ۲۵ الی ۳۰۰ هزار افغانی قرضه بدون سود داده می‌شود. کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و شبکه توسعه‌ای آقاخان طی اعلامیه‌ای […]

بخش پناهنده‌گان سازمان ملل متحد و شبکه آقا خان طرح قرضه‌دهی کوچک را برای حمایت از آواره‌گان داخلی و کسبه‌کاران راه اندازی نموده است. در این برنامه به کسبه کاران از ۲۵ الی ۳۰۰ هزار افغانی قرضه بدون سود داده می‌شود.
کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و شبکه توسعه‌ای آقاخان طی اعلامیه‌ای گفته اند که در سال ۲۰۲۲ میلادی این برنامه حمایت از آواره‌گان داخلی و کسبه‌کاران را در پنج ولایت بامیان، هرات، بلخ، ننگرهار و کابل راه اندازی نموده اند و قرار است این برنامه به دیگر ولایات توسعه یابد.
قرار است در این برنامه به بیجاشدگان داخلی، مهاجران عودت کرده و همچنین اجتماعات میزبان آن‌ها قرضه‌های کوچک برای پیشبرد کسب و کارهای کوچک داده شود.
در این اعلامیه آمده است که هدف طرح مشترک سازمان ملل و شبکه توسعه‌ای آقاخان کمک به افراد آسیب پذیر جامعه و خصوصاً زنانی است که طرح و برنامه اقتصادی دارند. در این برنامه برای هر صاحب کسب و کار ۲۵ تا ۳۰۰ هزار افغانی قرضه بدون سود داده می‌شود.
سازمان ملل در امور پناهنده‌گان گفته است که قرار است امسال ۳۴ میلیون افغانی را در اختیار ۵۰۰ کسبه کار و افراد واجط شرایط این برنامه قرار بدهد.
با تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، هزاران خانم از ادارات دولتی و موسسات بیکار و خانه نشین شدند و دختران نوجوان از تحصیل محروم شده اند.
ناطقه رضایی، مسئول اتحادیه بانوان فعال در ولسوالی یکاولنگ بامیان با اشاره به برنامه‌های قرضه‌دهی در گذشته می‌گوید که این کمک بزرگی برای زنان تجارت پیشه است. او می‌گوید که دو سال پیش همراه با ۱۲ زن تجارت پیشه یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی را از یک بانک قرضه گرفته بودند و با استفاده از آن دکان‌های صنایع دستی، آرایشگری و لبنیات فروشی را راه اندازی نمودند.
رضایی گفت: «ما در دو سال توانستم یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی را پس بدهیم و همچنان هفت فیصد به بانک بدهیم. حالا سرمایه دکان‌های ما به دو و نیم میلیون افغانی رسیده است و از کار خود راضی هستیم.»
در بازارچه زنان تجارت پیشه در ولسوالی یکاولنگ بیش از ۳۵ خانم مصروف تجارت‌های کوچک می‌باشند و صدها خانم دیگر در روستاها و قریه‌های دور دست از طریق این دکان‌ها مصروف کار شده اند و صنایع دستی محلی تهیه می‌کنند.
خانم رضایی در مورد برنامه جدید قرضه‌دهی گفت: «خوبی این برنامه، قرضه بدون سود می‌باشد و از این طریق خانم‌ها می‌توانند رشد کنند و کار نمایند.»
چنین برنامه‌ها خصوصاً در زمانی که بحران اقتصادی بیداد می‌کند و زنان در بسیاری عرصه‌ها با محدودیت مواجه اند، کمک بزرگی به صاحبان کسب و کارهای کوچک خواهد بود.
سید محمد هاشمی که از ولسوالی پنجاب به مرکز بامیان بیجا شده است، برنامه پرورش بزهای اصلاح شده شیری را در اوایل امسال راه اندازی کرد، اما به دلیل نداشتن پول نتوانست ادامه بدهد. او با استقبال از این برنامه می‌گوید اگر بتواند قرضه بدون سود بگیرد، می‌خواهد بزهای شیری بیشتری خریداری کند و از طریق فروش لبنیات معیشت زندگی خود را تامین کند.
به اساس گزارش سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، وضعیت بیجاشدگان داخلی در افغانستان نگران کننده است. حدود پنج ماه پیش کلی کلمنتس معاون این سازمان طی سفری به کابل گفته بود که ۳.۵ میلیون بیجاشده داخلی در افغانستان زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8372

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.