• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

چگونه طالبان در ساخت استدیوم‌های جام جهانی قطر کمک کردند؟

  • کد خبر : 8396
  • 06 قوس 1401 - 7:40
چگونه طالبان در ساخت استدیوم‌های جام جهانی قطر کمک کردند؟
بنا بر گفته منابع، شرکت‌های ساختمانی برای خرید و اجاره ماشین‌آلات ساخت‌وساز میلیون‌ها [دالر] به طالبان پرداخت کرده‌اند.

تلگراف می‌گوید که طالبان با تهیه تجهیزات ساخت‌وساز برای ساختن استدیوم‌ها در قطر، میلیون‌ها دالر از جام جهانی به دست آورده‌اند.
یک منبع از دفتر طالبان در دوحه افشا کرده است که مقام‌های ارشد این گروه از حقوق‌های پرسود مرتبط با مذاکرات صلح در دهه گذشته استفاده کردند تا ماشین‌آلات سنگین را خریداری کنند و سپس برای ساخت استدیوم جام جهانی قطر به فروش برسانند.
جمع بزرگی از رهبران طالبان از سال ۲۰۱۳ به بعد در دوحه، پایتخت قطر، زنده‌گی می‌کردند و در آن‌جا درگیر مذاکرات طولانی‌مدت صلح با ایالات متحده و سازمان ملل بودند.
منبعی که دهه گذشته در جریان مذاکرات منتج به پیروزی طالبان در سال ۲۰۲۱، در دوحه به سر می‌برد، ادعا می‌کند: «طالبان سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت استدیوم جام جهانی کردند و این مسابقات یک چانس طلایی بود. به آن‌ها میلیون‌ها دالر پرداخت می‌شد.»
برخی از اعضای طالبان هر کدام بین شش تا ده دستگاه ماشین‌ سنگین در دوحه داشتند و ماهیانه به ازای هر دستگاه تا ۱۰ هزار پوند درامد کسب می‌کردند.
دو منبع ارشد دیگر طالبان توضیح دادند که چگونه به مقام‌ها در طول مذاکرات صلح کمک هزینه‌های پرسود برای زنده‌گی در کشور [قطر] پرداخت می‌شد که سپس [توسط مقام‌های طالبان در خریدوفروش] ماشین‌آلات ساختمانی سنگین سرمایه‌گذاری شد.
قابل درک است که مقام‌های قطری (با تایید ایالات متحده و سازمان ملل) به اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه کمک‌هزینه ماهانه به ارزش هزاران پوند به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به تسهیل گفت‌وگوهای صلح با غرب پرداخت کردند. همچنین به مقام‌های بازدیدکننده موترهای لوکس SUV، خدمات بهداشتی رایگان و غذا منظم فراهم می‌شد.
به تلگراف گفته شده است که این پول در ابتدا به‌صورت نقدی پرداخت شده و بعداً مستقیماً به حساب‌های بانکی مقام‌های طالبان واریز شده است، که ردیابی هزینه‌ها را برای مقام‌های امریکایی و قطری دشوار می‌کند.
قطری‌ها ادعا می‌کنند که از پرداخت‌های ماهانه «با هماهنگی» با ایالات متحده، «که شامل کل مبالغ و نحوه و مکان مصرف آن می‌شد» نظارت شده است.
هیچ پیشنهادی مبنی بر تخلف یا دخالت در ترتیبات ساخت‌وساز طالبان توسط مقام‌های قطری وجود ندارد.
«اسرار آشکار»
منابع متعدد ادعا می‌کنند که حاجی ‌احمد‌جان، رابط طالبان و وزیر پیشین نفت و گاز افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که در دوحه به سر می‌برد، بر اجاره ماشین‌آلات به شرکت‌های ساختمانی مسوول ساخت استدیوم‌ها و زیرساخت‌های جام جهانی نظارت داشت. نظر حاجی احمد‌جان در این مورد پرسیده شد.
یکی از دیپلمات‌های ارشد سابق افغانستان در دوحه می‌گوید: «این یک راز آشکار در سفارت افغانستان در دوحه بود که تیم مذاکره‌کننده و دفتر سیاسی طالبان توسط رژیم قطر حقوق خوبی دریافت می‌کردند و آن‌ها این حقوق را در خریدوفروش تجهیزات ساخت‌وساز برای جام جهانی سرمایه‌گذاری کردند.»
«شبکه حقانی (از زیرشاخه‎های طالبان) حتا از افغان‌های مستقر در سایر کشورهای عربی پول و کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کرد و به آن‌ها قول می‌داد که این پول در پروژه‌های جام جهانی قطر سرمایه‌گذاری شود.»
ارتباط طالبان با ساخت استدیوم جام جهانی، اگرچه نادرست یا غیرقانونی نیست، اما سوالات بیشتری را در مورد مسابقاتی که درگیر جنجال‌ها و اتهامات سوءاستفاده از کار است، ایجاد می‌کند.
گزارش شده است که بیش از شش هزار کارگر مهاجر در حین کار در ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های قطر جان خود را از دست داده‌اند که دولت ملی این موضوع را رد می‌کند. در عوض ادعا می‌کند که تنها سه کارگر استدیوم در طول ۱۲ سال ساخت‌وساز، جان دادند.
حضور طالبان در این کشور به بیش از یک دهه قبل باز می‌گردد. در اوایل دهه ۲۰۱۰، بسیاری از مقام‌های ارشد طالبان افغانستان را به مقصد قطر ترک کردند؛ جایی که حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر وقت این کشور، از ستیزه‌جویان استقبال کرد.
در افغانستان، طالبان علیه حامد کرزی، رییس‌ جمهور سابق، که توسط نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده حمایت می‌شد، می‌جنگیدند.
قطر نفت‌خیز که کمتر از سه میلیون تن در آن زنده‌گی می‌کنند، به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده بود و از سرمایه‌گذاری از سراسر جهان استقبال می‌کرد؛ اما آن‌چه دوحه نداشت، نفوذ در حوزه جیوپلیتیک بود.
به دست آوردن امتیاز برگزار شدن جام جهانی ۲۰۲۲، در سال ۲۰۱۰ شروعی برای این کشور بود. قطری‌ها فرصتی را دیدند تا پس از شکست دور اولیه مذاکرات صلح بین ایالات متحده و طالبان در سال ۲۰۱۳، جایگاه بین‌المللی خود را افزایش دهند.
در حالی که قطر برای میانجی‌گری توافق‌نامه صلح ۲۰۲۰ در دوحه بین طالبان و ایالات متحده کار می‌کرد، رهبران طالبان را در املاکی که به «اندازه قلعه‌های کوچک» توصیف شده‌اند، اسکان داد.
معلوم است که اکثریت این مقام‌ها اکنون به افغانستان بازگشته‌اند.
از زمان بازگشت به قدرت در آگست ۲۰۲۱، طالبان از نظر سیاسی با برداشته شدن بیشتر کمک‌های بین‌المللی از کشور و به زانو در‌آمدن اقتصاد افغانستان دست به گریبان بوده‌اند.
شخصیت‌های ارشد بر سر این‌که این گروه چه‌قدر باید به قوانین شریعت پای‌بند باشد، با‌هم درگیر شده‌اند و در هفته‌های اخیر، رژیم طالبان شروع به تحت فشار قرار دادن رسانه‌های بین‌المللی کرده است.
دو تن از مقام‌های طالبان که جزییات مربوط به مشارکت سازمان‌شان در جام جهانی را ارایه کرده‌اند، پس از ناامیدی از رهبری ارشد در اجرای سیاست‌های محافظه‌کارانه در افغانستان، به رغم داشتن زنده‌گی مجلل در قطر، به‌طور مستقل با تلگراف تماس گرفتند.
هفته گذشته، طالبان از بازگشت مجازات‌های شرعی وحشیانه از جمله سنگ‌سار و شلاق در افغانستان خبر دادند.
گروه‌های مدافع حقوق بشر همچنین قتل‌های غیرقانونی صدها مقام سابق دولت افغانستان و اعضای نیروهای مسلح و پولیس توسط طالبان و همچنین بازداشت فعالان و خبرنگاران را مستند کرده‌اند.
در همین حال از حضور دختران در مکاتب متوسطه جلوگیری شده و زنان از کار و حتا استفاده از بسیاری از مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها، نمایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی منع شده‌اند.
سخنگوی طالبان در پاسخ به تلگراف گفت: ما ادعاهایی مبنی بر ارایه هر گونه ماشین‌آلات ساختمانی توسط امارت اسلامی افغانستان برای جام جهانی ۲۰۲۲ به کشور قطر را رد می‌کنیم.
«هیچ یک از مقام‌های امارات اسلامی هیچ‌گونه هزینه «پرسود» را روی خریدوفروش ماشین‌های سنگین سرمایه‌گذاری نکرده و یا قرارداد فرعی چنین ماشین‌هایی را با هیچ شرکت قطری منعقد نکرده است.»
یک مقام دولتی قطر به تلگراف گفت: دفتر سیاسی طالبان در دوحه به درخواست خاص دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ و با هماهنگی دولت سابق افغانستان به هدف تقویت گفت‌وگو برای صلح ایجاد شد.
«دفتر سیاسی و فعالیت‌های آن بر‌اساس شرایط توافق‌شده و هماهنگ با ایالات متحده تحت نظارت و تدقیق قرار گرفت. بر این اساس، ایالات متحده در مورد همه ترتیبات و مسایل مربوط به میزبانی دفتر سیاسی طالبان در قطر، نظارت کامل داشت. هر گونه اقدام یا ترتیبات اتخاذشده مطابق با تعهدات قطر بر‌اساس قوانین بین‌المللی و طبق قوانین و مقررات مربوطه ایالات متحده و قطر بوده است.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8396

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.