• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

دهقانان جوزجان به جای کوکنار به زرع پنبه رو آورده‌اند

  • کد خبر : 8449
  • 09 قوس 1401 - 10:14
دهقانان جوزجان به جای کوکنار به زرع پنبه رو آورده‌اند

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان از افزایش ۵ برابری کشت پنبه در سال روان نسبت سال قبل، خبر می‌دهد. قاری عبادالله انصار، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان می گوید، در سال ۱۴۰۰ دهقانان این ولایت در ۹۶۳ هکتار زمین پنبه دانه زرع کرده بودند که این رقم درسال ۱۴۰۱، به ۵۶۰۰ هکتار زمین […]

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان از افزایش ۵ برابری کشت پنبه در سال روان نسبت سال قبل، خبر می‌دهد.
قاری عبادالله انصار، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان می گوید، در سال ۱۴۰۰ دهقانان این ولایت در ۹۶۳ هکتار زمین پنبه دانه زرع کرده بودند که این رقم درسال ۱۴۰۱، به ۵۶۰۰ هکتار زمین افزایش یافته است.
موصوف گفت، این رقم بیانگر آن است که زرع پنبه دانه در سال روان نسبت به سال قبل، پنج برابر افزایش را نشان می‌دهد.
منبع خاطر نشان کرد، دهقانان از زرع پنبه در این ولایت رضایت دارند.
انصار می‌افزاید، به منظور رشد زراعت، شیوه‌های مدرن را در این ولایت ترویج می‌دهد، تا دهقانان بیشتر با زرع اقلام نباتی مجاز، عاید خوبی به دست آورند.
به گفتۀ او، باشنده گان این ولایت بیشتر با زراعت و مالداری امرار معیشت می‌کنند و امارت اسلامی تصمیم دارد، با تطبیق پروژه‌های زیربنایی و انکشافی در بخش زراعت، گدام شمال را احیاء کند.
شماری از دهقانان در جوزجان می‌گویند، چرخۀ اقتصاد خانواده‌های شان را با کشت حلال می‌چرخانند و از کشت کوکناری که سلامت یک کشور را برهم می‌زند، جلوگیری کرده اند.
غلام نبی، یکی از دهقانان می‌گوید، هرچند خشکسالی‌های پیهم و نبود آب زراعتی یک مشکل جدی به حساب می‌آید، اما با آن هم علاقمندانه به کشت حلال روآورده و از این راه چرخۀ اقتصاد خانواده‌اش را می‌چرخاند.
وی می افزاید: «در سال‌های گذشته چندین بار کوکنار کشت کردم، اما چیزی به جز بدبختی به دست نیاوردم و یک بار هم گندم کشت کردم، نسبت به سال گذشته خوب بود، اما خشکسالی‌هایی که پیهم آمد، از حاصل گندم کاسه شد، حالا خواستم به امید الله پنبه کشت کردم که خیلی حاصل داده و خیلی هم خوشحالم.»
از سوی دیگر، عزت الله یک تن از دهقانان دیگر در این ولایت به این باور است که کشت پنبه در کنار عاید خوب، فرصت کاری را نیز برای خانواده‌های فقیر فراهم می‌کند تا با کار در مرزعه، مخارج روزگار شان را تامین کنند.
وی اضافه کرد: «در زمینی که پنبه کشت کردم از صبح تا شام مصروف می‌باشم و در کنارم خانم و پسرم نیز کمک می‌کنند، خیلی خوشحال هستم که حاصلات خوبی داده و این طریق لقمه نان حلال به خانواده ام تامین می‌کنم.»
وی از ریاست زراعت این ولایت می‌خواهد که به دهقانان کمک کرده و از آنان حمایت کند تا بتوانند از اقتصاد خوب بهره مند گردند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.