• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

کنفرانس بین المللی آموزش برای زنان افغان در اندونیزیا؛ بر آموزش زنان تاکید شد

  • کد خبر : 8582
  • 17 قوس 1401 - 19:59
کنفرانس بین المللی آموزش برای زنان افغان در اندونیزیا؛ بر آموزش زنان تاکید شد

کنفرانس بین المللی در حمایت از آموزش زنان افغان روز پنجشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) در شهر بالی اندونیزیا برگزار شد و شرکت کنندگان بر اهمیت آموزش زنان برای دستیابی به صلح پایدار، ثبات و رفاه در افغانستان تاکید کردند. در این کنفرانس که توسط اندونیزیا و قطر راه اندازی شده بود، شرکت کنندگان با […]

کنفرانس بین المللی در حمایت از آموزش زنان افغان روز پنجشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) در شهر بالی اندونیزیا برگزار شد و شرکت کنندگان بر اهمیت آموزش زنان برای دستیابی به صلح پایدار، ثبات و رفاه در افغانستان تاکید کردند.
در این کنفرانس که توسط اندونیزیا و قطر راه اندازی شده بود، شرکت کنندگان با نشر قطعنامهٔ ۱۰ ماده‌ای، بر گفتگوی بین الافغانی برای برقراری صلح دایمی در افغانستان تاکید کرده و نقش زنان را در جامعه بسیار مهم تلقی کردند.
شرکت کنندگان این کنفرانس گفته اند که محدودیت ها و تحریم‌های اخیر حکومت طالبان بر دختران و زنان افغان تاثیر منفی بر آنها داشته است.
در این قطعنامه از طالبان خواسته شده است تا اقدامات لازم را برای بهبود وضع زندگی زنان و دختران افغان و حفظ حقوق اولیه آنها از جمله حق تحصیل اتخاذ کنند.
حکومت طالبان هنوز در مورد خواسته های کنفرانس بالی به رسانه ها چیزی نگفته است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیشتر گفته بود که تلاش‌های حکومت طالبان برای گشایش مکاتب دخترانه هنوز ادامه دارد.
در این کنفرانس علاوه بر کشورهای میزبان، اندونیزیا و قطر، نمایندگان ۲۰ کشور و سازمان‌ها از جمله نمایندگان امریکا و پاکستان حضور داشتند.
هیچ نماینده‌ای از حکومت طالبان در این کنفرانس شرکت نکرده بود. اما پشتنه درانی، رییس یک نهاد غیر دولتی می‌گوید که به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت کرده است.
خانم درانی در تویتی گفته است که نمایندگان کشورهای اسلامی شرکت کننده در این کنفرانس خواهان بازگشایی هر چه سریعتر مکاتب دخترانه در افغانستان شدند و برخی از آنها تعهد کردند که برای دختران فارغ التحصیل صنف دوازدهم بورسیه‌های تحصیلی فراهم کنند.
برخی از کارشناسان سیاسی افغانستان برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در مورد افغانستان را برای تعیین نیازهای این کشور و جلب توجه بین‌المللی به مشکلات افغان‌ها مهم می‌دانند، اما می‌گویند اجرای تصمیمات این کنفرانس‌ها در افغانستان کار دشواری است.
فروزان داودزی، فعال امور سیاسی و حقوق زنان می‌گوید که حکومت طالبان باید شرایط لازم را برای تحصیل دختران فراهم کند. خانم داودزی از اندونیزیا بخاطر بلند کردن صدای زنان افغان با برگزاری این کنفرانس ابراز امتنان کرد و از حکومت طالبان خواست که هر چه زودتر مکاتب دخترانه را بازگشایی کند.
طارق فرهادی، کارشناس مسایل سیاسی، تطبیق درخواست ها و تصمیمات این گونه کنفرانس ها را در افغانستان دشوار می داند. اما او از ابتکار مشترک اندونیزیا و قطر برای برگزاری کنفرانسی در زمینه آموزش دختران قدردانی می کند.
آقای فرهادی گفت: “متأسفانه من نماینده‌ای از افغانستان در آنجا ندیدم تا سبب تاثیر گذاری این کنفرانس در داخل افغانستان شود، مثلاً یک برنامه کاری که ساخته می‌شود باید در داخل افغانستان اجرا شود.”
این کنفرانس در حالی برگزار شد که پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، طالبان مقررات سختگیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.
در تازه‌ترین اقدام،‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هفتهٔ دوم ماه نومبر سال روان میلادی زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی منع کرد. پیش از آن نیز،‌ طالبان بر ورود زنان به پارک‌های تفریحی و رفتن آنان به کلب‌های ورزشی، ممنوعیت وضع کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8582

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.