• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
جدال دست‌فروشان و شهرداری طالبان در لوگر؛

۴۸۰ غرفه و کراچی زیرورو شدند

  • کد خبر : 8593
  • 19 قوس 1401 - 7:52
۴۸۰ غرفه و کراچی زیرورو شدند

جدال شهرداری طالبان در پل‌عَلم با دست‌فروشان و غرفه‌داران از حدود یک سال به این‌سو ادامه دارد. شهرداری طالبان به‌تازه‌گی صدها غرفه و کراچی دستی را از نقاط مختلف شهر پل‌علم برداشته است. غرفه‌داران ادعا دارند که شهرداری طالبان در پل‌علم بدون آگاهی آنان این غرفه‌ها و کراچی‌ها را توسط بلدوزر زیرورو کرده‌ است. مسوولان […]

جدال شهرداری طالبان در پل‌عَلم با دست‌فروشان و غرفه‌داران از حدود یک سال به این‌سو ادامه دارد. شهرداری طالبان به‌تازه‌گی صدها غرفه و کراچی دستی را از نقاط مختلف شهر پل‌علم برداشته است. غرفه‌داران ادعا دارند که شهرداری طالبان در پل‌علم بدون آگاهی آنان این غرفه‌ها و کراچی‌ها را توسط بلدوزر زیرورو کرده‌ است. مسوولان شهرداری طالبان اما استدلال می‌کنند که این اقدام طبق فیصله هیأت مشترک ولایت و شهرداری طالبان به هدف کاهش ازدحام و برقراری نظم بهتر در شهر پل‌علم صورت گرفته است.
عبدالله (نام مستعار) یکی از غرفه‌داران، می‌گوید که او یگانه نان‌آور خانواده است و از طریق کار در غرفه‌اش مخارج خانواده شانزده‌نفری را تأمین می‌کرد، اما حالا شهرداری طالبان برای شهر پل‌علم نان او را از دستش گرفته است. عبدالله می‌افزاید: «من دیگر راه درآمد ندارم و فقط راه کار و کاسبی‌ام همین کراچی و غرفه بود که با آن سبزی را به قرض از عمده‌فروش می‌خریدم و بعد در داخل بازار بالای مردم با پنج افغانی و ۱۰ افغانی سود کار خود را می‌کردم؛ اما حالا در این هوای سرد زمستان به کجا بروم و چه کار کنم.» این دست‌‌فروش توضیح می‌دهد که او و غرفه‌داران دیگر بدون بی‌نظمی و مزاحمت به دیگران به کارشان ادامه می‌دادند، اما کارکنان شهرداری روز دوشنبه، ۱۴ قوس، غرفه‌اش را واژگون کرده‌اند.
سلمان (نام مستعار) دست‌فروش دیگری است که به گفته خودش از نُه سال به این‌سو در داخل شهر پل‌علم فعالیت دارد. او می‌گوید که دست‌فروشان این غرفه‌ها را سال گذشته در بدل پول نقد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار افغانی خریداری کرده‌اند، اما حالا شهرداری طالبان بدون استرداد پول آنان، غرفه‌ها را برداشته است. سلمان می‌افزاید: «غرفه‌ها و کراچی‌های ما را بسیار بی‌رحمانه از داخل شهر برمی‌دارند. یک سال می‌شود ما دل خوش از شاروالی نداریم. یک روز یک‌سو کش می‌شویم و روز بعد به طرف دیگر. نمی‌‌دانیم چه کنیم. آخر مجبور می‌شویم که دزدی کنیم. این وطن جایی برای زنده‌‌گی آدم‌های بی‌‌چاره نیست؛ فقط زورگویی است و بس.»
بر‌اساس آمارهای موجود، شهرداری طالبان در پل‌علم، مرکز ولایت لوگر، هفته گذشته حدود ۴۸۰ غرفه و کراچی دستی را توسط بلدوزر ویران کرده است. شماری از دست‌‌فروشان در اعتراض به این اقدام طالبان، در برابر اداره شهرداری پل‌علم تجمع کرده و خواهان عدالت شدند. به باور آنان، این اقدام شهرداری طالبان غیرعادلانه است. غرفه‌داران و دست‌فروشان مرکز لوگر در جریان یک سال گذشته بارها برای حل مشکل‌شان نزد والی طالبان و شهردار این گروه در شهر پل‌علم مراجعه کردند، اما سودی در پی نداشت‌.
غرفه‌داران و دست‌فروشان همچنان علاوه می‌کنند که مقام‌های محلی طالبان در لوگر قبلاً به آنان تعهد سپرده بودند که تا سال ۱۴۰۱ خورشیدی یک جای مناسب را برای آنان مشخص خواهند کرد تا به کار خود ادامه دهند، اما این وعده هنوز جامه عمل نپوشیده است. آنان از مسوولان محلی طالبان می‌خواهند که در شرایط ناگوار اقتصادی کنونی، افزایش بیکاری و بلند رفتن نرخ مواد سوختی و خوراکی، به آنان دست مهربانی دراز کنند، نه این‌‌که جلو کار و درآمد آنان را بگیرند. به باور آنان، مسوولان محلی طالبان مکلف‌اند بدیلی برای امرار معاش آنان فراهم کنند.
مسوولان محلی طالبان در لوگر اما می‌گویند که این کراچی‌های دستی و غرفه‌ها نظم شهر را به هم ریخته بودند و از همین ‌رو تصمیم گرفته شد تا نظم شهری بهبود یابد. به گفته آنان، در جریان تخریب این غرفه‌ها و کراچی‌های دستی از خشونت کار گرفته نشده است. مسوولان شهرداری طالبان در پل‌علم می‌افزایند که تلاش‌ها جریان دارد تا یک محل مناسب برای این دست‌فروشان پیدا کنند. آن‌ها توضیح می‌دهند که انتقال غرفه‌های دست‌فروشان از داخل شهر به منظور قانونی‌سازی فعالیت دست‌فروشان و کاهش ازدحام صورت گرفته است. به گفته آنان، این اقدام بر‌اساس تصمیم هیات مشترک ولایت لوگر و شهرداری طالبان در پل‌علم صورت گرفته است.
باشنده‌گان شهر پل‌علم اما راجع به برداشتن غرفه‌های دست‌فروشان از مرکز ولایت لوگر دیدگاه‌های متفاوتی دارند. شماری از آنان این اقدام شهرداری طالبان را می‌ستایند و می‌گویند که اکنون ازدحام در شهر کاهش یافته است و آنان می‌توانند به‌راحتی گشت‌و‌گذار کنند. شماری دیگر اما با ابراز مخالفت با این روند‌، خاطرنشان می‌سازند که این اقدام شهرداری طالبان به زیان آنان است؛ زیرا به گفته آنان، باشنده‌گان شهر پل‌علم می‌توانستند با پول کم از این بازار خرید کنند و اکنون این بازار از بین رفته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8593

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.