• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
ادامه ممنوعیت بر محصلان دختر؛

طالبان بستن لیلیه‌های دختران را آغاز کردند

  • کد خبر : 8719
  • 02 جدی 1401 - 12:02
طالبان بستن لیلیه‌های دختران را آغاز کردند

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان از دانشجویان دختر در تمام پوهنتون‌هایی که لیلیه‌های دخترانه دارند، خواسته است آن را ترک کنند. شماری از محصلان دختر در کابل و ننگرهار گفته اند که طالبان به آنان گفته اند که پوهنتون‌های‌شان بسته است و باید به خانه‌های‌شان بروند. یکی از محصلان پوهنتون طبی کابل که به دلیل […]

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان از دانشجویان دختر در تمام پوهنتون‌هایی که لیلیه‌های دخترانه دارند، خواسته است آن را ترک کنند.
شماری از محصلان دختر در کابل و ننگرهار گفته اند که طالبان به آنان گفته اند که پوهنتون‌های‌شان بسته است و باید به خانه‌های‌شان بروند.
یکی از محصلان پوهنتون طبی کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدایش در گزارش نشر شود گفت، شمار زیادی از دانشجویان به خانه‌های خود رفته اند و برخی دیگر نیز در حال رفتن اند.
از سوی هم احمد ضیا هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نیز تأیید کرد که روند خروج دختران از خوابگاه آغاز شده‌است.
او در یک پیام نوشتاری کوتاه نوشت:” پوهنتون‌ها رخصت هستند پس در لیلیه‌ها چه می‌کنند؟”
پیش از این وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان دختران را از رفتن به پوهنتون‌های خصوصی و دولتی در افغانستان منع کرده و گفته که دختران تا اطلاع بعدی نمی‌توانند به پوهنتون بروند.
در همین حال یک دانشجوی دختر پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار که به دلیل نگرانی‌های امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، گفت، طالبان لیلیه‌شان را بسته اند.
او می‌گوید، از زمانی‌که طالبان تصمیم گرفتند پوهنتون‌ها را به روی دختران ببندند، از آن‌ها خواسته شد که خوابگاه را ترک کنند، اما از آنجایی‌که خانه‌های بیشتر دختران دور بود، به آن‌ها اجازه دادند تا صبح روز بعد در خوابگاه بمانند.
این محصل می‌افزاید: “در کنار این، دانشجویان دختر هستند که در بغلان، هرات و میدان وردک زندگی می‌کنند، یعنی خانه‌های آنان دور است. آنان نتوانستند شام همان روز حرکت کنند، بنابر این خواستند که امشب را همین‌جا باشند و فردا صبح وقت بروند تا به خانه‌هایشان بروند، زیرا در شب یک خطر به صد خطر تبدیل می‌شود.”
ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان شب گذشته گفت که بخاطری دختران را از رفتن به پوهنتون منع کرده که شرایط وضع شده از سوی آنان را پوره نکردند.
او عدم رعایت حجاب، صنف‌های مختلط دختر و پسر، بودن در خوابگاه‌ها و سفر کردن بدون محرم را از دلایل بستن پوهنتون‌ها به روی دختران خواند.
اما شماری از دانشجویان دختر به این اظهارات ندا محمد ندیم واکنش نشان داده‌اند.
یکی از دانشجویان پوهنتون طبی کابل که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، سخنان ندا محمد ندیم را غیر منطقی خواند: “این دلایل برای دانشجویان، افغان‌ها و خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را برای تحصیل می‌فرستند قابل قبول نیست. آن‌ها فقط می‌خواهند به خود قناعت بدهند و دلیل بیهوده‌ای را برای مردم ارائه کنند و مردم را به دلایل خود مصروف نگهدارند که حقیقت این‌گونه نیست.”
یک دانشجوی دیگر هم که نخواست نامش در گزارش ذکر شود با اشاره به گفته‌های سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفت: “باور کنید اکنون بسیار زمان دردآوری است، این زمانی‌که بر ما می‌گذرد وقت بسیار بدی است، تمام پوهنزی‌ها و مکتب‌ها را بستند، کار بدی شد اکنون طبابت را هم بستند، طالب برادر خدا ترا ببیند مسلمان که هستی، افغان هستی تو خودت از یک مادر تولد شدی چگونه طبابت را به روی ما می‌بندی؟”
طالبان در حالی دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دختران بستند که پیش از این دروازۀ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته بودند.
رئیس پوهنتون الازهر به تازگی بسته کردن پوهنتون‌ها به روی دختران از سوی طالبان را محکوم کرده و از آنان خواسته که یک بار دیگر در بارۀ این تصمیم‌شان فکر کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.