• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

فارم‌های مرغ تخم‌گذار استرالوپ در قندهار رو به افزایش است

  • کد خبر : 8763
  • 06 جدی 1401 - 7:55
فارم‌های مرغ تخم‌گذار استرالوپ در قندهار رو به افزایش است

در این اواخر تاجران و سرمایه‌گذاران به واردات مرغ استرالوپ «Australorp» به قندهار رو آورده‌اند و فارم‌های این مرغ افزایش یافته‌است. استرالوپ نسل مرغ تخم‌گذار استرالیایی می‌باشد که برای اولین بار به افغانستان آورده شده و در زمینۀ تخم‌گذاری نتیجۀ خوبی داده‌است. ملا علاوالدین باشندۀ شهر قندهار یکی از کسانی است که در این بخش […]

در این اواخر تاجران و سرمایه‌گذاران به واردات مرغ استرالوپ «Australorp» به قندهار رو آورده‌اند و فارم‌های این مرغ افزایش یافته‌است.
استرالوپ نسل مرغ تخم‌گذار استرالیایی می‌باشد که برای اولین بار به افغانستان آورده شده و در زمینۀ تخم‌گذاری نتیجۀ خوبی داده‌است.
ملا علاوالدین باشندۀ شهر قندهار یکی از کسانی است که در این بخش در قندهار سرمایه‌گذاری کرده‌است.
او گفت، یک سال قبل برای اولین بار جوجه‌های مرغ استرالوپ را به قندهار آورد و در اینجا پرورش داد که نتیجۀ خوبی داشت.
او می‌گوید که تا کنون ۹ هزار قطعه از این مرغ تخم‌گذار را برای مردم قندهار و دیگر ولایات توزیع کرده و فارم‌های آن درحال افزایش است.
وی افزود: «ما اکنون نزدیک به ۹ هزار قطعۀ از این مرغ‌ها را به مردم توزیع کرده‌ایم و پلان داریم هزاران قطعه مرغ دیگری نیز وارد کنیم؛ زیرا این نسل خوبی است، تخم‌هایش بزرگ است و دیگر اینکه تا سه سال پی‌هم تخم می‌گذارد.»
محمدطاهر یکی دیگر از سرمایه‌گذارانی است که این مرغ تخم‌گذار را نگهداری و به ولایات دیگر ارسال می‌کند.
او نیز می‌گوید که در این اواخر تقاضا برای این مرغ تخم‌گذار بیشتر شده و فارم‌های آن در حال افزایش است.
وی گفت، قیمت یک قطعه مرغ تخم‌گذار استرالوپ از ۶۰۰ تا ۷۰۰ افغانی است که نسبت به مرغ وطنی بلند می‌باشد.
وی افزود، اگر این مرغ‌های تخم‌گذار به گونۀ خوب پرورش داده شود، به طور مستمر تخم می‌گذارند و نسل آن نیز به راحتی افزایش می‌یابد.
او می‌گوید: «مردم اکنون به جای مرغ‌های وطنی مرغ‌های استرالوپ را بیشتر خوش می‌کنند؛ زیرا تخم‌های آن بزرگ است و به طور مداوم تخم می‌گذارند؛ بنابراین اکثر مردم این مرغ‌ها را در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند و تخم‌های آن می‌فروشند.»
محمدعمر یکی از باشنده‌گان شهر قندهار که ۲۰ قطعه مرغ تخم‌گذار استرالوپ را خریده و در خانه نگهداری می‌کند، می‌گوید که یک ماه از خرید این مرغ‌ها می‌گذرد و تعدادی آن اکنون تخم نیز می‌گذارند.
به گفتۀ او، اگر تمام مرغ‌ها شروع به تخم‌گذاری کنند، در این صورت روزانه از بابت فروش ۲۰ تخم مرغ، ۲۶۰ افغانی به دست خواهد آورد.
او افزود: «اگر این مرغ‌ها به‌گونۀ خوب پرورش داده شود، هر روز تخم می‌گذارد که یک تخم آن به ۱۲ یا ۱۳ افغانی فروخته می‌شود که از این بابت روزانه می‌توان ۲۵۰ افغانی عاید به‎دست آید.»
به گفتۀ وی، تلاش دارد آهسته آهسته تعداد مرغ‌ها را افزایش دهد تا عواید بیشتری داشته باشد.
مسؤولین ریاست زراعت و مالداری قندهار نیز می‌گویند، این مرغ‌های خارجی از یک سو به طور مداوم تخم‌گذاری می‌کنند، از سوی دیگر نسبت به سایر مرغ‌ها می‌توانند در برابر بیماری‌ها بهتر مقاومت کنند.
محمدالله نوری، مدیر بخش ترویج مالداری ریاست زراعت و مالداری قندهار می‌گوید، آن‌ها تاجران را تشویق کرده‌اند که بز، مرغ و سایر حیوانات را از کشورهای خارجی به قندهار وارد کنند تا در اینجا نسل آن افزایش یابد.
او گفت: «در این اواخر تاجران علاوه بر بزهای خارجی، مرغ‌ها و انواع مختلف دیگری پرنده‌گان را به قندهار آورده‌اند، تا نسل آن در اینجا زیاد شود و مردم از آن بهره ببرند. علاوه بر بزها، اکنون مرغ‌های استرالوپ آورده شده‌است که از نظر تخم‌گذاری نتیجۀ خوبی داده‌است.»
شایان ذکر است که تاجران و سرمایه‌گذاران در کنار مرغ‌های تخم‌گذار خارجی، جوجه‌های شترمرغ، آهو، طاوس و انواع دیگر پرنده‌گان و حیوانات را به قندهار آورده‌اند تا در اینجا نسل آن افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8763

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.