• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

توقف کالاهای بازرگانی افغانستان در بندر کراچی

  • کد خبر : 8851
  • 15 جدی 1401 - 18:15
توقف کالاهای بازرگانی افغانستان در بندر کراچی

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که صد‌ها کانتینر کالای بازرگانان کشور در بندر کراچی پاکستان به علت تعرفه‌های اضافی بر این کالاها‌ متوقف مانده‌اند. آنان از حکومت سرپرست می‌خواهند تا برای از میان برداشتن این مشکل بازرگانان با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کنند. محمد یونس مؤمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «آن در خواست […]

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که صد‌ها کانتینر کالای بازرگانان کشور در بندر کراچی پاکستان به علت تعرفه‌های اضافی بر این کالاها‌ متوقف مانده‌اند.
آنان از حکومت سرپرست می‌خواهند تا برای از میان برداشتن این مشکل بازرگانان با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کنند.
محمد یونس مؤمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «آن در خواست غیر اصولی که از ما می‌شود در بندر کراچی مانند اینویس (یک سند مهم تجاری است) است که اینویس در هیچ کشور دنیا گرفته نمی شود.»
خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «در دوره اول طالبان یک کانتینر هم نمی‌آمد کل از یندر عباس و دیگرجاها می‌آمدند ما مجبور بودیم که این کار ار کنیم اگر این مجبوریت حال هم برای ما پیدا شود یا از لحاظ سیاسی یا از لحاظ اقتصادی که برای ما همین یک محموله ما کوشش می‌کنیم که ارزان‌ترین محموله را به مردم خود بیاوریم.»
با این حال، شماری از بازرگانان با انتقاد از این عملکرد حکومت پاکستان می‌گویند که آنان مجبور هستند تا کالاهای ترانزیتی‌شان را از راه بندر عباس و چابهار ایران وارد کشور کنند.
سنگر، بازرگان، گفت: «آن‌ها مشکل اقتصادی خود را دارند پول شان بی‌ارزش شده می‌رود و در وطن شان قیمتی روز به روز می‌آید بخاطر از این این کارها را می‌کند این‌ها.»
امید حیدری، بازرگان دیگر، گفت: «در حدود ۴۰۰ کانتینر اموال در آن‌جا متوقف است که شاید از این بیش‌تر هم شود و این برای تاجران ما یک مشکل ایجاد می‌کند.»
بازرگانان علت وضع شرایط سخت را مشکلات اقتصادی داخلی پاکستان می‌دانند.
از سویی هم، وزارت مالیه نیز محدودیت‌های پاکستان. را در برابر بازرگانان افغانستان خلاف قوانین بازرگانی می‌داند و از این کشور می‌خواهد که برای بازرگانان افغانستان سهولت ایجاد کند.
احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه، گفت: «خواست ما از کشور همسایه پاکستان این است که مطابق قانون ترانزیتی اموال افغانستان عمل کنند و به جای محدودیت‌ها سهولت را فراهم کنند.»
بازرگانان افغانستان کالاهای شان را از چین، اندونیزیا، مالیزیا، هندوستان و کشور‌های عربی به علت ارزان بودن نرخ از راه ترانزیت از بندر کراچی وارد کشور می‌کنند، اما روابط بازرگانی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال‌های پسین همواره پرتنش بوده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8851

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.