• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
بازسازی شاهراه هرات – غور؛

طالبان با زور از مردم پول گردآوری می‌کنند

  • کد خبر : 9094
  • 18 دلو 1401 - 7:09
طالبان با زور از مردم پول گردآوری می‌کنند

مسوولان محلی طالبان در یک اقدام تازه تصمیم گرفته‌اند شاهراه هرات – غور را بازسازی کنند. آنان برای انجام این کار، از کارکنان اداره‌های دولتی‌، کسبه‌کاران، بازرگانان و باشنده‌گان ولایت غور به‌گونه اجباری پول گردآوری کرده‌اند. بر‌اساس اظهارات باشنده‌گان محل، هر خانواده مکلف است مبلغ یک هزار افغانی، کارکنان دولت معاش یک‌ماهه و کسبه‌کاران بین […]

مسوولان محلی طالبان در یک اقدام تازه تصمیم گرفته‌اند شاهراه هرات – غور را بازسازی کنند. آنان برای انجام این کار، از کارکنان اداره‌های دولتی‌، کسبه‌کاران، بازرگانان و باشنده‌گان ولایت غور به‌گونه اجباری پول گردآوری کرده‌اند. بر‌اساس اظهارات باشنده‌گان محل، هر خانواده مکلف است مبلغ یک هزار افغانی، کارکنان دولت معاش یک‌ماهه و کسبه‌کاران بین ۷ تا ۲۷ هزار افغانی پول بپردازند. تصمیم گردآوری پول از سوی والی طالبان برای غور در یک نشست اداری به کارکنان اداره‌ها ابلاغ شده است. این تصمیم طالبان با واکنش‌های برخی از کارکنان اداره‌های دولتی، باشنده‌گان محل و کسبه‌کاران مواجه شده است. آنان می‌گویند که طالبان بدون درنظرداشت وضعیت نابه‌سامان اقتصادی، آنان را به پرداخت پول وادار می‌سازند.
غلام‌نبی، یکی از آموزگاران در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور است که با معاش اندکش هزینه زنده‌گی خانواده هشت‌نفری را تامین می‌کند. او با انتقاد از تصمیم تازه طالبان می‌گوید که این کار هیچ توجیه منطقی ندارد. غلام‌نبی می‌افزاید که پرداخت معاش یک‌ماهه جهت اعمار شاهراه برایش سنگینی می‌کند. این آموزگار اضافه می‌کند: «هشت نفر خانوار هستم، همین معاش ماهی هفت و هشت هزار یا کمتر از آن که می‌گیرم، زنده‌گی ما را اندکی می‌چلاند. یک ماه مجبور روغن و برنج بخرم و ماه دیگر آرد و دیگر وسیله خانه. اما یک ماه گرفتن معاش منی که با آن زنده‌گی را می‌چلانم، مرا حیران کرده است.»
باشنده‌گان ولایت غور گردآوری پول برای بازسازی شاهراه هرات ـ غور بدون درنظر‌گرفتن وضعیت اقتصادی مردم را «ظلم آشکار» از سوی طالبان عنوان می‌کنند و می‌گویند که در زمستان امسال بیشتر آنان درآمد خاصی نداشته و در حال حاضر حتا توان پرداخت ۵۰ افغانی پول به طالبان را ندارند. به گفته آنان، طالبان هر خانواده را مکلف به پرداخت یک هزار افغانی ساخته‌اند تا شاهراه هرات ـ غور را بازسازی کنند.
لیلما، باشنده منطقه پایین میدان شهر فیروزکوه است. او می‌گوید که مسوولان طالبان هفته گذشته از برادرش یک هزار افغانی گرفته‌اند تا شاهراه بازسازی شود. خانم لیلما می‌افزاید: «زور طالب را کسی ندارد فعلاً. خودشان می‌دانند که مردم چیزی ندارند، اما از برادرم یک هزار گرفتند که ما کار ساخت سرک هرات ـ غور را آغاز می‌کنیم.»
کسبه‌کاران و دکان‌داران در شهر فیروزکوه که هنوز درد اضافه‌ستانی طالبان زیر نام مالیه را فراموش نکرده‌اند، می‌گویند که طالبان دوباره از آنان برای اعمار شاهراه هرات ـ غور پول خواسته‌اند. این کسبه‌کاران می‌افزایند که طالبان نظر به نوع فعالیت، از آنان بین ۷ تا ۲۷ هزار افغانی پول مطالبه کرده‌اند تا این شاهراه بازسازی شود.
گلاب‌شاه که در شهر فیروزکوه دکان خوراکه‌فروشی دارد، می‌گوید که طالبان ۲۵ روز پیش از آنان بدون درنظرداشت سرمایه، فروشات و عواید نزدیک به ۱۰۰ هزار افغانی مالیه گرفتند، در حالی که بر‌اساس نورم مالیاتی، مالیه دکان او کمتر از ۱۰ هزار افغانی است؛ مقداری که او در حکومت قبلی نیز پرداخت می‌کرد. او می‌گوید: «هنوز یک ماه نگذشت که از ما پول اضافه گرفتند. مالیه را دوازده برابر از ما زیاد گرفتند. حالا دوباره آمده برای ساخت سرک پول می‌خواهند.»
گلاب‌شاه اضافه می‌کند که پول مالیه را نیز قرض گرفته است، اما طالبان حالا مبلغ ۱۰ هزار افغانی دیگر برای اعمار شاهراه هرات ـ غور از او طلب دارند. این دکان‌دار توضیح می‌دهد که توان پرداخت این مقدار پول را ندارد، اما میل تفنگ طالب او را مجبور ساخته تا این مبلغ را پیدا و پرداخت کند. گلاب‌شاه علاوه می‌کند: «طالب با زور تفنگ از ما پول جمع‌آوری می‌کند. کی می‌تواند بگوید من پرداخت نمی‌کنم؟ حکومت این‌ها جبری است و چیزی که گفتند به مردم نگاه نمی‌کنند که سیر هستند یا گرسنه، فقط می‌گویند پول بده و باید بدهیم.»
دکان‌داران در شهر فیروزکوه خاطرنشان می‌سازند که نظر به کاسبی و شغل‌شان تا ۲۷ هزار افغانی نیز برای بازسازی شاهراه هرات ـ غور پول پرداخته‌اند.
گردآوری پول برای بازسازی این شاهراه تنها به کارمندان اداره‌های دولتی، باشنده‌گان محل و کسبه‌کاران خلاصه نمی‌شود، بلکه طالبان از راننده‌گان موترهای مسافربری و باربری نیز پول می‌گیرند. یک منبع در ولایت غور که نخواست نامش در این گزارش درج شود، گفت که طالبان در ابتدا فیصله کرده بودند تا موترهای مسافربری مبلغ پنج هزار افغانی و موتر‌های باربری مبلغ ۱۰ هزار افغانی برای ساخت این شاهراه بپردازند، اما نزدیکان او که موتر مسافربری در این شاهراه دارند، گفته‌اند که افراد طالبان از موترهای مسافربری مبلغ ۱۰ هزار افغانی و از موتر‌های باربری مبلغ ۳۰ هزار افغانی گردآوری کرده‌اند. این منبع می‌افزاید: «در اول طالب فیصله کرد که موترهای مسافربری پنج هزار و باربری ۱۰ هزار، اما حالا بچه‌ کاکایم که در این مسیر کار می‌کند، برایم گفت که از موترهای مسافربری ۱۰ هزار و از موترهای باربری ۳۰ هزار افغانی جمع می‌کنند.»
طالبان در حالی از باشنده‌گان غور برای بازسازی شاهراه هرات ـ غور پول گرد‌آوری کرده‌ که این گروه یک حساب بانکی نیز برای کمک به اعمار این شاهراه ایجاد کرده‌اند. با ایجاد این حساب بانکی، طالبان از شهروندان کشور در داخل و بیرون از افغانستان خواسته‌اند تا آنان را همکاری مالی کنند.
گروه طالبان در حالی از مردم غور پول جمع‌آوری می‌کنند که این ولایت از ولایت‌های به‌شدت محروم است. باشنده‌گان این ولایت با وضعیت ناگوار اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شماری از خانواده‌های بی‌بضایت حتا توان سیر کردن شکم خود را ندارند. راه‌های این ولایت به هرات و پایتخت تا هنوز اسفالت نشده و در فصل سرما با بارش نخستین برف به روی عابران مسدود می‌شود. باشنده‌گان این ولایت بارها برای اسفالت این شاهراه‌ها دادخواهی کردند، اما توجهی به آن صورت نگرفت‌. از سوی دیگر، طالبان در برخورد با اهالی این ولایت از هیچ مدارایی کار نمی‌گیرند. از این پیش افراد این گروه کمک‌های توزیع‌شده توسط یک موسسه را نیز از یک شمار باشنده‌گان این ولایت ضبط کرده بودند تا به کارگرانی توزیع کنند که راه‌های روستاها به ولسوالی و مرکز غور را بازسازی خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9094

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.