• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

افغانستان وارد فهرست کشورهای دچار بحران آموزش شد

  • کد خبر : 9161
  • 28 دلو 1401 - 10:52
افغانستان وارد فهرست کشورهای دچار بحران آموزش شد
سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان در میان ده کشوری قرار گرفته است که از لحاظ آموزش دچار بحران شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر ۲۲۲میلیون دختر در نتیجه جنگ‌ها در جهان آواره شده‌اند که از این میان بیش از ۷۸ میلیون تن شان، کودکان‌اند.
آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل در توییتی می‌گوید که دو سوم کسانی که در اوضاع بحرانی و طولانی آموزش به سر می‌برند در کشورهای دموکراتیک کانگو، اتیوپیا مالی، نایجریا، پاکستان، سودان، سومالیا، سودان جنوبی، یمن و افغانستان هستند.
استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «امروز ۲۲۲ میلیون دختر و پسر تحت تاثیر وحشت فاجعه جنگ و آوارگی قرار دارند. بیش از ۷۸ میلیون کودک اصلا به مکتب نمی‌روند. این کنفرانس به دنبال بسیج منابع مورد نیاز برای ارایه برنامه راهبردی چهار ساله آموزش و پرورش است که ۱.۵میلیارد دالر را گردآوری می‌کند تا به ۲۰ میلیون کودک و نوجوان نیازمند کمک کند.»
از سویی هم، در کنفرانسی دو روزه زیرنام «آموزش و پرورش نمی‌تواند معلق بماند» که از سوی سازمان ملل متحد برگزار شده بود، سمیه فاورقی که به نمایندگی از دختران افغان در این کنفرانس، از تمام رهبران جهان و همه مردم می‌خواهد که از افغانستان پشتیبانی کنند و دختران افغان را فراموش نکنند.
بانو فاروقی در باره چنین گفت: «من سمیه فاروقی و میلیون‌ها دختر افغان که آرزوی انجنیر شدن، داکترشدن و معلم شدن را داریم. دقیقا ۵۱۴ روز قبل از امروز، قلب من و میلیون‌ها دختر دیگر در داخل از افغانستان شکست.»
در این میان، حکومت سرپرست می‌گوید که امارت اسلامی مخالف آموزش نیست بل می‌خواهد که تمامی مسایل در چارچوب قوانین اسلامی انجام شود.
سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در این باره گفت: «واضح است که امارت اسلامی افغانستان خلاف تعلیم و تحصیل نیست اما می‌خواهد که همه مسایل در روشنی ارزش‌های اسلامی و ملی حل شود باید گفت که بعضی از ادعای‌های رسانه‌ها عاری از حقیقت می‌باشد.»
همزمان با این، شماری از دختران دانش‌جو در کشور نیز از حکومت سرپرست می‌خواهند تا هرچه زودتر تصمیم خود را درباره بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها نهایی بسازد.
حلیمه، دانشجو گفت: «خواست ما از امارت اسلامی ای است که دروازه های مکاتب ودانشگاه ها را باز کنید با آینده بانوان افغانستان بازی نکنید و بگذارید تا یک افغانستان مترقی داشته باشیم.»
ثریا پیکان، فعال عرصه حقوق بانوان گفت: «حکومت سرپرست در این زمینه امید است که تجدید نظر به عمل بیارود تا نیمی از پیکر جامعه دوباره به علم و دانش روبیاروند.»
این در حالی‌ست که بیش از پنجصد روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به دانشگاه‌ها منع شده اند و وزارت تحصیلات عالی در ماه قوس ادامه آموزش دختران را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق در آورده است، اما مقام‌های امارت اسلامی گفته‌اند که به تعلیق درآمدن آموزش و کار بانوان در نهادهای غیرحکومتی موقتی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.