• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
طالبان:

آماده آغاز کار عملی پروژه تاپی استیم

  • کد خبر : 9259
  • 15 حوت 1401 - 16:19
آماده آغاز کار عملی پروژه تاپی استیم
وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که امارت اسلامی برای آغاز کار پروژه تاپی آمادگی کامل دارد.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که چالش‌های موجود را در برابر این پروژه در کشورهای عضو تاپی، از علت‌های بنیادی تاخیر کار این پروژه است.
به گفته‌ی سخنگوی این وزارت، مسایل امنیتی، فنی و حقوقی در پروژه تاپی برطرف شده است.
همایون افغان در این باره گفت: «کشورهای زیربط مثلاً ترکمنستان، پاکستان و هندوستان استند، آنان شاید کارهای تخنیکی و حقوقی پروژه را تا حال تکمیل نکرده باشند. از همین خاطر کاراش به تعویق افتاده است و ما تمام مسایل خود را تکمیل نموده‌ایم.»
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، گفت: «از نظر مالی کشورهای دخیل در این پروژه و بانک جهانی باید این پروژه را بیش‌تر مورد توجه قرار بدهد تا به اهداف منطقه‌یی همه‌ی ما باید بتوانیم دست پیدا کنیم.»
پیش از این، مسوولان امارت اسلامی و سفیر پیشین پاکستان در کابل از آغاز کار عملی این پروژه در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داده بودند.
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «تا که تعاملات سیاسی بین پاکستان و هندوستان حل نشود، تاپی حرکت نمی کند. از همین لحاظ است که پاکستان تلاش دارد تا عوض تاپی، تاپ حرکت کند یعنی ترکمنستان، افغانستان و پاکستان.»
دریا خان بهیر، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «تطبیق این پروژه در افغانستان از لحاظ جیوپولیتیک جایگاه افغانستان را در منطقه قوی‌تر می‌سازد و از لحاظ اقتصادی می‌تواند که نیازمندی افغانستان را به برق و همچنان گاز مرفوع کند.»
پیش از این تلویزیون روسیه ۲۴ گزارش داده است که مسکو نیز علاقه‌مند شرکت در پروژه تاپی است.
پروژه تاپی از ترکمستان آغاز و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد که با عملی شدن این پروژه، در کنار فراهم شدن زمینه‌ی کار به هزاران نفر، افغانستان سالانه بیش از۴۰۰ میلیون دالر بدست خواهد آورد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.