• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
مسگران هرات:

این صنعت کهن با نابودی مواجه است

  • کد خبر : 9450
  • 09 ثور 1402 - 12:05
این صنعت کهن با نابودی مواجه است
برخی از مسگران در ولایت هرات از نبود بازار محصولات‌شان و عدم حمایت حکومت شکایت نموده می‌گویند که این صنعت کهن به باد فراموشی سپرده شده و مردم نیز علاقۀ چندانی به وسایل مسی ندارند.

این مسگران گفته‌اند که صنعت مسگری یکی از قدیمی‌ترین صنایع افغانستان به شمار می‌رود و روزگاری بازار گرمی داشت، اما اکنون این صنعت رو به رکود و فراموش شدن است.
احمد محمدی از مسگران ولایت هرات می‌گوید که هنر مسگری از پدرش برای او به میراث باقی مانده‌است، اما حالا ادامۀ این صنعت را خوب توصیف نمی‌کند، چون به گفتۀ وی، با گذشت هر روز، کار مسگری رو به رکود است و کسی نیست که از این صنعت حمایت کند.
به گفتۀ محمدی، اگر از این هنر حمایت شود و مس خام در اختیار آن‌ها قرار گیرد، در این صورت از طریق هنر دست داشته شان می‌توانند، برای افغانستان در عرصۀ صنعت مسگری دستاوردهای خوبی داشته باشند.
در کنار احمد مسگران دیگر نیز به این باور اند که از چندین سال‌ به اینسو، به این صنعت توجه‌یی از سوی مسؤولین محلی صورت نگرفته‌است و این هنر دیرینه در ولایت هرات به ورشکسته‌گی رو به‌رو شده‌است.
عبدالطیف یکی دیگر از مسگران و فروشنده‌گان وسایل مسی نیز با تایید رکود بازارشان می‌افزاید که فروش محصولات شان نهایت کم شده‌است و به گفتۀ وی، اگر برای زنده سازی این صنعت کاری نشود، بسیار زود بقایا و فرش این صنعت کهن جمع‌آوری خواهد شد.
موصوف تصریح کرد که در گذشته بیش از شصت دکان مس در هرات وجود داشت، اما حالا تنها چهار الی پنج دکان مسگری در این ولایت باقی مانده‌است.
صنعتکاران مس در این ولایت با تولید ظروف مسی غذا خوری و غیر غذا خوری، زمانی با داشتن بازار مناسب و کاروبار شان از رونق خوبی برخوردار بودند که هیچ خانه‌یی در هرات بدون ظروف مسی دیده نمی‌شد و این در حالی است که جای ظروف مسی را در خانه‌ها ظروف شیشه‌یی گرفته و در حال حاضر تنها در برخی رستورانت‌ها از این ظروف استفاده می‌شود.
با این حال، برخی از اگاهان امور فرهنگی، صنایع مسگری را جز از فرهنگ و هویت تاریخی هرات قدیم دانسته می‌گویند که از سالیان متمادی به اینسو به صنعت‌های چون سفالگری، مسگری، آهنگری و شیشه سازی توجه نشده و تمام این صنایع در حالت رکود و نابودی قرار دارد.
مسلم مروی، آگاه امور تاریخی و فرهنگی در ولایت هرات می‌گوید که حکومت باید از این هنر و صنایع حمایت کرده و آن را در چهارچوب یک مضمون در نصاب تدریسی در انستیتوت و یا پوهنتون‌‌ها نیز تدریس و جا دهند.
از سویی ‌هم، مولانا نعیم‌الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات ضمن حمایت از تمامی صنعتکاران در این ولایت، صنعت مسگری را یکی از قدیمی ترین‌ صنعت دستی این ولایت خوانده و تاکید دارد که برای بقای این صنعت اصیل افغانی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
حقانی، حفظ و رشد صنعت مسگری را وظیفۀ دولت و ملت عنوان نموده گفت که به هر اندازه این هنر رشد کند می‌تواند نظر گردشگران خارجی را نیز به کشور و خصوصا به ولایت هرات جلب نماید.
قابل یادآوری است که تاریخ دقیق از این صنعت وجود ندارد اما کارشناسان فرهنگی و نویسنده‌گان ولایت هرات به این باور هستند که صنعت مسگری به دوران تیموریان و غزنویان بر می‌گردد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.