• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

واکنش نی به طرح امتیازات مالی وزارت فرهنگ طالبان به رسانه ها

  • کد خبر : 9516
  • 18 ثور 1402 - 9:46
واکنش نی به طرح امتیازات مالی وزارت فرهنگ طالبان به رسانه ها

نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان طی اعلامیه مطبوعاتی در مورد حمایت مالی از سوی طالبان برای رسانه‌های خصوصی واکنش نشان داده و گفته است که نباید استقلالیت رسانه ها تحت شعاع قرار گیرد. ملا خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفری به ولایت غزنی و در نشستی با خبرنگاران و مسوولان […]

نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان طی اعلامیه مطبوعاتی در مورد حمایت مالی از سوی طالبان برای رسانه‌های خصوصی واکنش نشان داده و گفته است که نباید استقلالیت رسانه ها تحت شعاع قرار گیرد.
ملا خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفری به ولایت غزنی و در نشستی با خبرنگاران و مسوولان رسانه های این ولایت گفته است که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران با مشکلات مالی و اقتصادی روبرو باشند، کمک و همکاری می کند.
عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت: «کدام طرح حمایت مالی مشخص برای تمام خبرنگاران روی کار نیست، اما وزارت اطلاعات و فرهنگ، خبرنگاران و رسانه هایی که با مشکلات مالی و اقتصادی روبرو اند، کمک و همکاری می نماید تا سقوط نکنند و این کار را قبلآ هم انجام داده است.»
قانع گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ قبلآ نیز جرایم مالیاتی رسانه ها را بخشیده است و همچنان به مسوولان رسانه گفته اند که باقی داری ادارات دولتی را تا سه سال آینده پرداخت کنند.
این خبر از سوی خبرنگاران و رسانه ها با واکنش های مثبت و منفی روبرو شده است. شماری از مسوولین رسانه ها می گویند که با مشکلات مالی و اقتصادی روبرو اند. اما می گویند که با حمایت مالی طالبان، محدود می شوند و آزادانه فعالیت نمی توانند.
سید احمد موسوی یکی از خبرنگاران ولایت بامیان مخالف حمایت خبرنگاران و رسانه ها از سوی طالبان است. او گفت: «با حمایت مالی از سوی حکومت، استقلالیت و بی طرفی خبرنگاران زیر سوال می رود و اگر رسانه ها حمایت می شوند باید از آدرس نهاد های بین المللی و حامی رسانه ها صورت گیرد.»
بعد از اینکه طالبان در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی به قدرت رسیدند، حدود نیمی از رسانه های تصویری، صوتی و چاپی به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت از سوی طالبان کارشان را متوقف کردند.
نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان در اعلامیه یی از حمایت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان مشروط به اجرایی شدن آن استقبال نموده و گفته است که امتیاز باید به صورت عادلانه در نظر گرفته شود. اما با اظهار نگرانی افزوده است که نباید رسانه ها محدود و سانسور شوند.
نی گفته است: «هدف از ارائه امتیاز برای رسانه‌ها، رشد رسانه‌ها، تقویت آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات باشد،‌ نه محدودیت کردن و یا اعمال سانسور بالای محتوای تولید در رسانه ها باشد.»
نی از تمام نهاد های ملی و بین المللی می خواهد همکار و حمایت کننده رسانه ها باشند و نگذارند ارزش هایی چون آزادی بیان، اطلاع رسانی و آگاهی دهی عامه در افغانستان نابود شوند.
طالبان در نزدیک به دو سال گذشته ده ها خبرنگار و فعال رسانه ای را به دلایل نامعلوم بازداشت و زندانی کرده اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.