• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

درخواست مشارکت افغانستان در دهلیز هوایی چین-پاکستان

  • کد خبر : 9544
  • 19 ثور 1402 - 20:38
درخواست مشارکت افغانستان در دهلیز هوایی چین-پاکستان
وزارت اقتصاد می‌گوید که سهیم بودن افغانستان در دهلیز اقتصادی چین-پاکستان یا "سی‌پک" برای رشد اقتصاد افغانستان بسیار مهم است. این وزارت از چین و پاکستان می‌خواهد که افغانستان را در پروژه‌های زیربنایی به ویژه دهلیز اقتصادی چین-پاکستان، سهیم بسازد.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، در این باره گفت: «طرح دهلیز هوایی چین-پاکستان یا سی‌پک از جمله طرح‌های بزرگ چین در منطقه است. سهیم شدن افغانستان به این طرح‌ها با حفظ توازن در سیاست خارجی باعث تحرک‌، پویایی و رشد اقتصادی افغانستان خواهد شد.»
برخی از بازرگانان به این باوراند که برای افزایش دادوستد میان افغانستان و چین، افغانستان باید به دهلیز اقتصادی وصل شود و از این طریق بازرگانان می‌توانند کالای مورد نیاز شان را صادر کنند.
محبوب الله محمدی، بازرگان، گفت: «دهلیز ترانزیتی سی‌پک از طریق پاکستان یک فرصت بزرگ برای بزرگ‌ترین بازار البته پر تقاضاترین بازار در آنجا دارد، می‌تواند یک فرصت بزرگ را برای صادرات کشور ما به میان بیاورد.»
همزمان با این، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که پاکستان و چین می‌خواهند که افغانستان را در پروژه سی‌پک سهیم بسازند.
برخی از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که حضور افغانستان در پروژه‌های بزرگ اقتصادی به سود کشور است.
میر شکیب، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «حضور افغانستان در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و منطقوی مشروط به این‌که این پروژه‌ها، پروژه‌های اقتصادی استثماری نباشد، می‌تواند بالای کاریابی بالای افزایش مبادلات تجارتی و در مجموع بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاثیر مثبت داشته باشد.»
از سویی‌هم، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که افغانستان در وصل کشورهای منطقه به ویژه وصل جنوب آسیا با آسیای مرکزی و ترانزیت کالاهای بازرگانی نقش مهم دارد.
چین در پروژه سی‌پک یا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان بیش از چهل میلیارد دالرسرمایه‌گذاری کرده است و می‌خواهد از این دهلیز دادوستد اش را با کشورهای منطقه افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9544

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.