• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

بازرگانان میوه و سبزی از کم‌بود سردخانه‌های معیاری شکایت می‌کنند

  • کد خبر : 9726
  • 27 سرطان 1402 - 15:14
بازرگانان میوه و سبزی از کم‌بود سردخانه‌های معیاری شکایت می‌کنند
شماری از بازرگانان میوه و سبزی همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت میوه‌های گوناگون، از کم‌بود سردخانه‌های معیاری در کشور شکایت دارند.

این بازرگانان از امارت اسلامی می‌خواهند که سردخانه‌های معیاری برای نگه‌داری فرآورده‌های زراعتی کشاورزان، در کشور بسازد.
به گفته‌ی آنان، کشاورزان، باغ‌داران و بازرگانان همه ساله زیان‌های هنگفت مالی را متقبل می‌شوند.
امید حیدری، بازرگان، در این باره گفت: «تاجران ما از چند دهه به اینسو متضرر می‌شوند. هر وقت این‌ها در بخش زراعت زحمت می‌کشند و عرق می‌ریزند و ما نیاز می‌بینیم که از زحمات آن‌ها حمایت شود. همه ساله به نسبت نبود سردخانه‌ها و مراکز معیاری بسته بندی و بازارهای خارجی ضربه می‌بینند به ویژه در وقتی که محصولات ما پخته می‌شود.»
بهرام، میوه فروش گفت: «میوه خارجی یک کیلو به ۲۰۰ افغانی میاید و میوه‌ی خود ما که بهترین میوه است، کیلوی ۸۰ افغانی و ۷۰ افغانی به فروش می‌رسد. اگر سردخانه داشته باشیم، متضرر نمی‌شویم. نه تجار ما متضرر می‌شود و نه ما.»
همزمان با این، وزارت اقتصاد از تلاش‌ها برای جلب کمک‌های نهادهای مددرسان در جهت ساخت و ساز سردخانه‌های معیاری در کشور سخن می‌زند.
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصادی، گفت: «در حال حاضر ۵۶ سردخانه معیاری در سطح کشور وجود دارد که مورد استفاده هموطنان عزیز مان قرار دارد. تلاش ما این است که از طریق موسسات، پس از تکمیل نیازسنجی سردخانه‌های مورد نیاز را طراحی و مورد بهره‌برداری قرار بدهیم.»
مصباح الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ، گفت: «در سطح دولتی، در زمینه ساخت چهارده سردخانه در ولایت‌های مختلف از سوی وزرات زراعت کار جریان دارد و در بخش خصوصی هم دعوت داده شده است تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.»
اتاق زراعت و مالداری، سردخانه‌های موجود در کشور را کافی نمی‌داند و از امارت اسلامی می‌خواهد که در هر ولسوالی یک سردخانه معیاری بسازد.
میرویس حاجی‌زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری، در این باره گفت: «سردخانه‌های که مربوط به سکتور خصوصی می‌شود، تاجران می‌توانند تکتانه خود را افزایش و یا کاهش بدهند. ما به سردخانه‌های معیاری نیاز داریم که مربوط حکومت باشد. در ولسوالی‌ها ایجاد شود و تمامی دهقان‌ها از آن استفاده کرده بتوانند.»
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «تمام باغ‌داران و زمین‌داران ما با تولید محصولات زراعتی با نبود سردخانه‌ها محصولات خود را به بازار میاورند و با قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند و یا هم محصولات شان گندیده می‌شود.»
بر بنیاد آمار وزارت زراعت، از ۴۲۰ تا ۴۵۰ سردخانه کوچک و بزرگ در افغانستان وجود دارند که مربوط به سکتور خصوصی، کشاورزان و ادارات حکومتی می‌باشند و برخی از این سردخانه‌ها غیرفعال شده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.