• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

تمویل پروژه‌های عادی و انکشافی از عواید داخلی کشور

  • کد خبر : 9812
  • 27 اسد 1402 - 14:33
تمویل پروژه‌های عادی و انکشافی از عواید داخلی کشور
مقام‌های حکومت سرپرست می‌گویند که هزینه‌ تمامی پروژه‌های عادی و انکشافی کشور در دوسال گذشته از عواید داخلی تامین شده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این باره می‌گوید که حکومت سرپرست برای رسیدن به خودبسندگی، در راستای توسعه صنعت کشاورزی و استخراج معادن تلاش می‌کند.
ذبیح الله مجاهد گفت: «معادن افغانستان یک منبع خوب برای رشد، آبادی و خودکفایی افغانستان دانسته می‌شوند. تجارت افغانستان و صنعت افغانستان یک منبع بسیار مهم است. از این طریق هم تولید جریان داشته باشد و هم زمینه کار برای مردم فراهم می‌شود.»
در همین حال، سخنگوی وزارت مالیه تاکید می‌ورزد که هیچ کشور یا نهادی در دو سال حاکمیت امارت اسلامی در تامین بودجه با حکومت سرپرست همکاری نکرده است.
احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه، گفت: «تمامی مصارف نظام در بخش معاشات و مسایل اداری و هم‌چنین مصارف پروژه‌های انکشافی از منابع عمده عواید داخلی تمویل شده‌اند. در دو سال گذشته هیچ کسی برای بودجه برای نظام یک افغانی هم کمک نکرده است.»
با این حال برخی از آگاهان اقتصادی، آماده ساختن بودجه بر بنیاد عواید داخلی در حکومت امارت اسلامی را یک قدم مثبت عنوان می‌کنند. برخی‌ها هم به این باور اند که عواید داخلی برای تامین پروژه‌های عادی و انکشافی کشور بسنده نیست.
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی گفت: «من موافق به این عمل هستم که حاکمیت افغانستان از عواید داخلی‌اش بودجه عادی و بودجه توسعه‌یی خود را تکمیل و تمویل می‌کند. یکی از علت‌های آن این است که کمک‌های خارجی وجود ندارد و در گذشته کمک‌های خارجی فوق‌العاده بود و بودجه انکشافی تا هشتاد درصد از کمک‌های خارجی گرفته می‌شد.»
آذرخش حافظی یکی دیگر از آگاهان مسایل اقتصادی، گفت: «اقتصاد موجودی که متکی به کمک‌های خارجی نیست و فقط به منابع تکیه دارد، این یک اقتصاد ریاضتی است بخاطر این‌که عواید داخلی ما به اندازه‌ی نیست که مشکلات مان را حل کند.»
بربنیاد اطلاعات وزارت مالیه، عواید غیرمالیاتی از جمله معادن و فیس خدمات دولتی و عواید مالیاتی شامل محصول گمرکی از مهم‌ترین منابع عایدات امارت اسلامی به شمار می‌روند که تمامی منابع عایداتی در کشور از همین مجراها گرد‌آوری می‌شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9812

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.