• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
دوسالگی خروج از افغانستان:

بایدن از کانگرس خواست تا طرح اسکان مجدد برای افغان‌ها را تصویب کند

  • کد خبر : 9880
  • 09 سنبله 1402 - 11:10
بایدن از کانگرس خواست تا طرح اسکان مجدد برای افغان‌ها را تصویب کند
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به مناسبت دو سالگی خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان در بیانیه‌ای ضمن یادبود از قربانیان طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور، از کانگرس خواست تا طرح اسکان مجدد افغان‌ها را که برای افغان‌های تازه وارد در امریکا زمینهٔ اقامت دایمی فراهم می‌کند، تصویب کند.

آقای بایدن در بیانیهٔ خود گفت: “همان گونه که آنها (افغان‌ها) به مدت ۲۰ سال در ماموریت ما در افغانستان مشارکت داشتند، متحدان افغان ما هم اکنون در سراسر کشور ما مشارکت گسترده‌ای دارند. و همانطور که آنها در کنار ما بودند، من همچنان متعهد به ایستادن در کنار آنها هستم.”
دو سال پیش، ایالات متحده به نزدیک به دو دهه جنگ در افغانستان پایان داد و آخرین سرباز ایالات متحده به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، آن کشور را ترک کرد.
بر اساس ضرب الاجل تعیین شده، ایالات متحده و متحدین آن قرار بود تا آخرین ساعات ۳۱ اگست ۲۰۲۱ روند خروج کامل و تخلیه خود را از میدان هوایی کابل تکمیل کنند، اما قوای امریکایی و ناتو در نخستین ساعت ۳۱ اگست ۲۰۲۱به وقت محل میدان هوایی کابل را ترک کردند.
از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند٬ بیش از ۱۲۲ هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند که به اکثر آنان در ایالات متحده اقامت موقت داده شد.
بایدن ضمن قدردانی از هزاران نظامی امریکایی که در جریان دو دهه جنگ در افغانستان کشته و زخمی شدند، گفت: “این سربازان جرات کردند، همه چیز خود را به خطر انداختند و به ملت ما قربانی دادند. ما به آنها و خانواده‌هایشان بدهکاریم که هرگز نمی‌توانیم آن را به طور کامل بازپرداخت کنیم.”
در بیانیهٔ بایدن آمده است که در جریان دو دهه جنگ در افغانستان ۲۴۶۱ نظامی امریکایی جان خود را از دست دادند و ۲۰۷۴۴ امریکایی دیگر زخمی شدند.
آقای بایدن با قدردانی از پرسونل نظامی، دپلوماتیک و ادارات استخباراتی ایالات متحده که به گفتهٔ وی در جریان ۲۰ سال جنگ و عملیات تخلیه با یکدیگر همکاری کردند گفت که از زمان خروج از افغانستان “به طرز ماهرانه‌ای از تمامی منابع نظامی، دپلوماتیک و استخباراتی موجود برای ادامه حفاظت” از امریکا در برابر تهدیدات تروریستی از افغانستان و سایر نقاط استفاده شده است.
او افزود: “ما نشان دادیم که برای مقابله با تروریست‌ها و کسانی که می‌خواهند به ما آسیب برسانند، نیازی به حضور دایمی نیرو در زمین نداریم. ”
در همین حال لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده نیز با نشر بیانیه‌ای از شجاعت، میهن پرستی و ایثار نیروهای امریکایی و غیرنظامیانی را که در طول ۲۰ در افغانستان جنگیدند، قدردانی کرده است.
آقای آستن در بیانیهٔ خود گفت: “ما امروز به یاد ۲۴۶۱ سرباز امریکایی که هرگز به خانه برنگشتند، سر تعظیم فرود می آوریم، از جمله ۱۳ سرباز شجاعی که در حمله به دروازه ای در ساعات پایانی جنگ از ما گرفته شد. ما همچنین صدها سرباز از کشورهای متحد و شریک را به یاد می آوریم که در این جنگ ۲۰ ساله جان خود را از دست دادند. و ما به بیش از ۲۰ هزار امریکایی که در جریان جنگ در افغانستان مجروح شدند، از جمله بسیاری از کسانی که هنوز زخم هایی دارند که قابل مشاهده نیستند، احترام می گذاریم.”
آستن با تاکید بر حمایت از متحدان افغان افزود: “ما به تلاش برای کمک به اسکان مجدد متحدان افغان خود ادامه خواهیم داد و من مفتخرم که از بیش از ۱۱۵ هزار افغانی را که در کنار ما در کنار ایالات متحده بودند، در دو سال گذشته استقبال کرده ایم.”
جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان در زمان حکومت وی امضا شد و بر اساس این توافق، ایالات متحده به خروج کامل قوای خود از افغانستان متعهد شد، بارها از خروج پر از هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند.
اما رییس جمهور بایدن همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.