• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

نشست سران کشورهای آسین در اندونیزیا آغاز شد

  • کد خبر : 9959
  • 14 سنبله 1402 - 17:42
نشست سران کشورهای آسین در اندونیزیا آغاز شد
جوکو ویدودو، ریيس جمهور اندونیزیا، می‌گوید که با افزایش تلاش‌های کشورهای بزرگ برای توسعهٔ نفوذ خود در جهان، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسین) توافق کرده است که آلهٔ دست هیچ قدرت نباشد و به خاطر صلح و رفاه با همه کشورها کار کند.

ویدودو ریاست ۴۳مین دور نشست سران آسین را بر عهده دارد که روز سه شنبه پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا، آغاز شد.
او در سخنان افتتاحیهٔ خود گفت: “ما درک می کنیم که جهان خوب نیست. آزمون‌های آینده به دلیل تلاش کشورهای بزرگ برای نفوذ کردن، دشوارتر شده می‌رود. ولی آسین توافق کرده است که آلهٔ دست هیچ قدرت نباشد و بخاطر صلح و رفا با هرکس کار کند.”
آسین که در سال های ۱۹۶۰ به هدف مخالفت با گسترش کمونیزم تاسیس شد، اتحاد و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر را در اولویت قرار داده است.
ولی منتقدین می گویند که این امر، دایرهٔ صلاحیت‌های اجرایی این انجمن را برای رسیدگی به موضوعاتی مثل خشونت‌های پس از کودتای دوسال قبل در میانمار، محدود کرده است.
براساس معلومات برخی از دپلومات‌ها، سران آسین توافق کرده اند که میانمار نمی‌تواند ریاست دوره‌ای این انجمن را در سال ۲۰۲۶ عهده دار شود. این تازه‌ترین ضربه بر تلاش‌های جنرالان حاکم در میانمار است که در تلاش کسب مشروعیت بین‌المللی اند.
جوکو ویدودو گفت:‌ “زمان آن است که آسین به دیالوگ فراگیر داخلی به عنوان کلید حلی بحران سیاسی میانمار، ادامه دهد.”
علاوه بر ادامهٔ خشونت های مرگبار در میانمار، آسین با اختلافات تازه پیرامون آب‌های تحت منازعه در جنوب چین و رقابت دراز مدت ایالات متحده و چین نیز روبرو می باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9959

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.