• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

سرپرست صدارت پاکستان: حکومت طالبان یک حکومت مشروع نیست

  • کد خبر : 9992
  • 20 سنبله 1402 - 11:19
سرپرست صدارت پاکستان: حکومت طالبان یک حکومت مشروع نیست
صدراعظم حکومت موقت پاکستان، حکومت طالبان را سرپرست خوانده و می‌گوید که حکومت این گروه مشروع نیست.

انوارالحق کاکر به تازگی در مصاحبه‌ با شبکۀ “آج نیوز” گفته است که پس از مداخله کشورهای غربی و مصرف حدود سه تریلیون دالر، افغانستان دارای قدرت مرکزی نشده است.
او با تاکید بر اینکه در عرصۀ دپلوماتیک نباید واقعیت‌ها نادیده گرفته شود، گفت: “پروژه اقتدار مرکزی در کشور همسایه موفقیت‌آمیز نبود زیرا بقیه جهان به خانه بازگشتند. حکومت باقی مانده یک حکومت دیفکتو (عملی) است، یک حکومت مشروع نیست”.
کاکر افزود که حکومت پاکستان واقعیت‌های افغانستان، مناطق مرزی و خیبر پشتونخوا را درک می‌کند و توانایی حکومت طالبان و نیت آن را می‌سنجد.
صدراعظم حکومت موقت پاکستان در مورد اقدام علیه گروه‎های تندرو در داخل مرزهای افغانستان گفت که گنجاندن یا حذف هرگونه حمله در افغانستان مورد بررسی قرار نگرفته است.
اما او تاکید کرد که اولین مسوولیت پاکستان دفاع از مرزهایش است و به هر قیمتی این کار را انجام خواهد داد.
کاکر افزود: “ما فکر می‌کنیم فضای دیجیتل، فضای هوایی و فضای فزیکی ما مقدس است و حرمت آن توسط مدیریت مرزی و نیروی هوایی ما تضمین خواهد شد”.
کاکر همچنان با اشاره به مشترکات ایدیولوژیکی طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستانی گفت که پاکستان مکانیزم‌های مختلفی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد گروه‌های تندرو دارد.
این اظهارات صدر اعظم حکومت موقت پاکستان در حالی است که روابط میان اسلام‌آباد و طالبان هم اکنون پرتنش است.
در حال حاضر گذرگاه تورخم به روی هرگونه تردد بسته است و مذاکرات دو طرف برای بازگشایی آن نیز نتیجه نداده است.
به گفتۀ وزارت خارجۀ حکومت طالبان، حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبهٔ گذشته نیروهای پاکستانی بر نیروهای سرحدی طالبان زمانی که مصروف ترمیم یک پوستهٔ امنیتی بودند که سال‌ها قبل اعمار گردیده بود، گلوله‌باری کردند.
وزارت خارجۀ پاکستان گفته است “هیچگاه ساخت هیچ نوع تاسیسات را در خاک خود” که به گفتهٔ سخنگوی این وزارت “نقض حاکمیت” این کشور پنداشته می‌شود، نمی‌پذیرد.
سرور جعفری، استاد روابط بین‌الملل می‌گوید که مشترکات ایدیولوژیکی، اجتماعی و فرهنگی تحریک طالبان پاکستانی با طالبان افغانستان، سبب شده که حکومت پاکستان به یک انتخاب دشوار و شرایط سخت مواجه شود.
به گفتۀ سروری، حاکمیت طالبان بر افغانستان سبب افزایش حملات و قدرتمند شدن طالبان پاکستانی شده است، از همین‌رو حکومت پاکستان در تلاش است که فشارهای بیشتر بر حکومت طالبان افغانستان وارد کند تا از این طریق بتواند جلو حملات و گسترش نفوذ تحریک طالبان پاکستانی را در داخل خاک پاکستان بگیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9992

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.