• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
چین سفیر جدید به افغانستان فرستاد

امیدواریم فصل جدیدی از روابط ما آغاز شود

  • کد خبر : 10017
  • 22 سنبله 1402 - 15:24
امیدواریم فصل جدیدی از روابط ما آغاز شود
دولت چین، جاو شینگ را به عنوان سفیر جدید این کشور به افغانستان فرستاده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای نوشته است که محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت طالبان طی مراسمی در ارگ «اعتمادنامه» سفیر جدید چین را پذیرفته است. این نخستین‌ بار است که نخست وزیر طالبان استوارنامه یک سفیر را می‌پذیرد.
تصاویری از کار رسمی نخست‌وزیر طالبان برای اولین بار پس از بازگشتش از قندهار منتشر می‌شود. او که گفته شد بیمار است، برای چند ماه به قندهار «برای استراحت» رفته بود و محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی او سرپرستی امور نخست‌وزیری را به عهده داشت.
قبل از جاو شینگ، برای چند سال وانگ یو سفیر چین در افغانستان بود.
مجاهد نوشته است در مراسم پذیرش استوارنامه سفیر چین از سوی رئیس الوزرای حکومت طالبان که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز حضور داشته است، سفیر جدید چین «سلام‌ها و تمنیات نیک رهبری چین» را به هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان و محمد حسن آخوند، رئیس‌الوزرا «تقدیم کرد».
در بیانیه طالبان به نقل از سفیر جدید چین آمده که گفته است «چین منحیث همسایه خوب افغانستان به تمامیت ارضی و استقلالیت در فیصله‌های افغانستان احترام کامل دارد.»
او تاکید کرده است: «چین سیاست مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد و به همین ترتیب نمی‌خواهد افغانستان را ساحه نفوذ خود بسازد.»
نخست‌وزیر طالبان نیز ابراز امیدواری کرده که معرفی سفیر جدید سبب رشد روابط دیپلماتیک «به سطح بلند و آغازگر فصل جدید میان دو کشور» شود.
قبلاً کشورهای دیگر سفیر خود را در افغانستان تغییر داده‌اند، اما به دلیل این که حکومت طالبان تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، از این حکومت استوارنامه دریافت نکرده است.
چین از گذشته، تعامل نزدیکی با طالبان داشته است و با سقوط دولت پیشین یکی از چند کشوری بود که سفارت خود را در کابل تعطیل نکرد. همچنین چین هم سفارت افغانستان در پکن را به نمایندگان طالبان سپرده است.
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰ خورشیدی، نمایندگان ده‌ها شرکت چینی به افغانستان رفت‌و آمد داشته‌اند. پروازهای مستقیم بین افغانستان و چین هم از سر گرفته شد.
استخراج معدن مس «عینک» و همچنین منابع نفتی در ولایت سرپل و مناطق اطراف آن دو حوزه‌ای است که طالبان در آن زمینه‌ قراردادهایی با شرکت‌های چینی امضا کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.