• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
ابراز نگرانی رئيس جمهور ازبکستان:

احداث کانال قو‌ش‌تپه رژیم آب آسیای میانه را تغییر می‌دهد

  • کد خبر : 10048
  • 24 سنبله 1402 - 19:20
احداث کانال قو‌ش‌تپه رژیم آب آسیای میانه را تغییر می‌دهد
رئیس جمهور ازبکستان به طور بی‌سابقه‌ای در مورد تاثیرات احداث کانال انتقال آب قوش‌تپه در شمال افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است این کانال «رژیم آب و تعادل» آسیای میانه را تغییر می‌دهد.

شوکت میرضیایف در سخنرانی امروز در جلسه شورای سران کشورهای موسس صندوق نجات دریاچه آرال گفت: «خوب می‌دانید که جانب افغان فعالانه در حال ساخت این کانال است، ایجاد آن رژیم آب و تعادل را در آسیای مرکزی به طور اساسی تغییر می‌دهد.»
رئيس جمهور ازبکستان پیشنهاد «تشکیل یک کارگروه مشترک برای بررسی همه جوانب ساخت کانال قوش‌تپه و تاثیر آن بر رژیم آبی آمو دریا با مشارکت موسسات تحقیقاتی کشورهای» آسیای میانه با مشارکت طالبان را «ضروری» دانسته است.
حکومت طالبان احداث کانال انتقال آب دریای آمو به طول ۲۸۵ کیلومتر به سه ولایت شمالی بلخ، جوزجان و فاریاب را به سرعت پیش می‌برد.
آقای میرضیایف تاکید کرده که «موضوع مشارکت نمایندگان افغانستان در گفتگوهای منطقه‌ای در مورد منابع مشترک آبی درنظر گرفته شود.»
مطالعات امکان‌سنجی کانال قو‌ش‌تپه در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد، بزرگترین پروژه انتقال آب در شمال کشور است که ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه مرزی آمو را دارد.
طول کانال ۲۸۵ کیلومتر، عرض آن ۱۵۲ متر وعمق آن ۸.۵ تا ۱۲.۵ متراست. به گفته دفتر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان، پس از تکمیل ساخت کانال قوش تپه ۵۵۰ هزار هکتار زمین در ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب آبیاری خواهد شد.
در ماه مارچ/مارس عبدالعزیز کاملوف، مشاور شورای امنیت ملی و نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان نیز در دیدار با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در مورد ایجاد این کانال ابراز نگرانی کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10048

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.