• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

طرح امارت اسلامی برای ساخت یک گذرگاه ترانزیتی با ترکمنستان

  • کد خبر : 10080
  • 31 سنبله 1402 - 6:33
طرح امارت اسلامی برای ساخت یک گذرگاه ترانزیتی با ترکمنستان
امارت اسلامی گفته است که یک گذرگاه ترانزیتی تازه میان افغانستان و ترکمنستان در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس ایجاد می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که این مسیرترانزیتی تازه به هدف به میان آمدن سهولت‌های بیشتر در زمینه صادرات و واردات و همچنان کالاهای ترانزیتی ایجاد می‌گردد.
بربنیاد گفته‌های سخنگوی امارت اسلامی، هزینه ساخت این مسیر مشخص شده و تلاش‌ها برای عملی سازی این پروژه جریان دارد.
ذبیح الله مجاهد گفت: «یک مسیر جدید دیگری را در پلان گرفته‌ایم که با کشور ترکمنستان از راه بالا مرغاب داشته باشیم. بالای این مسیر کار جریان دارد و پروژه‌اش تعیین شده است. با شرکت‌ها صحبت می‌شود تا در زمینه ساخت و ساز این مسیر قرارداد شود و بالایش کار عملن آغاز شود.»
با این حال، وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گوید که سرپرست این وزارت بربنیاد دستور رهبر امارت اسلامی، بخش‌های این گذرگاه را در بالامرغاب از نزدیک بررسی کرده و خواست‌های مردم محل را نیز در این باره گردآوری کرده است.
حمدالله فطرت، سخنگوی وزارت سرحدات اقوام و قبایل گفته است که گزارش سفر سرپرست این وزارت به‌زودی به رهبر امارت اسلامی ارایه خواهد شد.
آقای فطرت گفت: «آقای نوری و هیات همراه‌اش ساحه را از نزدیک دیدند و بررسی کردند. همچنین خواست‌های مردم را از نزدیک شنیدند و گزارش به مقام امیرالمومنین شریک می‌شود.»
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد بندر و گذرگاه ترانزیتی تازه با ترکمنستان را به سود توسعه تجارت و اقتصاد کشور می‌داند.
محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «بندری که در بالا مرغاب ساخته خواهد شد، بهترین بندر خواهد بود. از آن بندر هم روغن و هم آرد می‌تواند بیاید. ما می‌خواهیم که در این بندر مسایل مورد نیاز هرچه زودتر نصب و ساخته شوند.»
امارت اسلامی در حالی از ساخت و ساز بندر جدید با ترکمنستان خبر می‌دهد که هم اکنون دو بندر فعال دیگر در آقینه‌ی فاریاب و تورغندی هرات با ترکمنستان فعال هستند.
افزون بر این، بندر حیرتان با ازبیکستان، شیرخان بندر کندز و بندر آی خانم تخار با تاجیکستان، بندر اسلام‌قلعه هرات و بندر زرنج نیمروز با ایران، بندر سپین بولدک، بندر تورخم و غلام خان در خوست با پاکستان به عنوان بنادر تجارتی کشور نقش مهمی را در راستای داد و ستد بازرگانی و ترانزیتی بازی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.