• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
زنان تجارت‌پیشۀ بدخشان:

با بازگشایی بازارچۀ مشترک با تاجکستان بازار صنایع دستی ما بهبود یافته است

  • کد خبر : 10155
  • 17 میزان 1402 - 22:52
با بازگشایی بازارچۀ مشترک با تاجکستان بازار صنایع دستی ما بهبود یافته است
برخی از زنان تجارت‌پیشه در ولسوالی اشکاشم بدخشان می‌گویند، با آن‌که هیچگونه همکاری از سوی موسسات ملی و بین‌المللی با آنان نشده‌ اما با بازگشایی بازارچۀ مشترک این ولسوالی در مرز با تاجکستان، بازار صنایع دستی شان رشد کرده‌است.

شیما نعیمی، مدیر مارکیت زنانه در ولسوالی اشکاشم ‌گفت، همزمان با بازگشایی بازارچۀ مشترک در مرز میان تاجکستان و افغانستان بیش از ۳۰ درصد نسبت به گذشته در فروشات محصولات و صنایع دستی شان رونق به میان آمده‌است.
به گفتۀ او، بازارچۀ مشترک زنان تجارت‌پیشه، این ولسوالی را نسبت به ادامۀ عرضۀ صنایع دستی، تهیۀ انواع غذای محلی و محصولات بومی و لبنیات دلگرم کرده‌است.
او می‌افزاید که چند ماه قبل از تحولات سیاسی در کشور، این مارکیت جهت فروش صنایع دستی به روی زنان تجارت‌پیشه این ولسوالی بازگشایی شد که تاکنون با رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی به روی زنان، دختران و گردشگران باز است.
موصوف اضافه کرد: «در اوایل توانستیم ۶۰ زن را در آن صاحب کار بسازیم که به مرور زمان علاقۀ بانوان به ادامۀ فعالیت شان به دلیل منع، عدم بازدید مردان از مارکیت زنانه و نبود مشتری، کمرنگ شده بود اما خوشبختانه از یک ماه به این‌سو همزمان با بازگشایی بازارچۀ مشترک در مرز میان تاجکستان و افغانستان، وضعیت رشد کاروبار شان بهبود یافته‎است.»
وی علاوه کرده‌است که صنایع دستی و زیورآلات زنانه که آنان تهیه می‌کنند در هفته برای یک روز (شنبه) توسط مردان در بازارچه مشترک جهت فروش به نمایش گذاشته می‌شود.
نامبرده تصریح کرده‌است که زنان از روند فعالیت‌های شان نسبت به گذشته خوش‌بین به نظر می‌رسند.
نعیمی گفت که در حال حاضر در این مارکیت بیشتر از ۳۰ تن بانوان انواع غذاهای محلی، لباسإهای زنانه، زیورآلات و محصولات زراعتی و لبنی را تهیه و با دلگرمی عرضه می‌کنند، امید دارند تا اجازۀ فعالیت زنان صنعت‌پیشه نیز در بازارچۀ مشترک مربوط به افغانستان در ولسوالی اشکاشم به آنان داده شود.
وی تاکید کرد که طی بیش از دو سال حاکمیت امارت اسلامی برخی موسسات و انجوها از فعالیت‌های آنان به‌گونۀ متواتر بازدید کرده‌اند اما تاکنون از سوی هیچ نهاد به‌گونۀ عملی همکاری و حمایت لازم دریافت نکرده‌اند.
موصوف از موسسات می‌خواهد که آنان را حمایت کرده و حکومت نیز برای آنان در بازارچۀ مشترک محل فروش محصولات دستی شأن را فراهم نماید.
شایسته، یک تن از دکانداران می‌گوید که مکاتب دخترانه به روی دختران باید باز شود و امارت اسلامی زمینۀ ایجاد پروژه‌های کاری به زنان را مساعد کند.
وی تصریح کرد که امید دارد آنان بتوانند در بازارچۀ مشترک محصولات شان را جهت فروش به نمایش بگذارند تا کاروبار شان رونق بیشتر پیدا کند.
در همین حال، مولوی سیف‌الرحمن، رئیس تجارت و صنایع بدخشان یک سلسله چالش‌های سد راه صنعت‌کاران در این ولایت را می‌پذیرد و می‌گوید، آنچه را که آنان در جهت رشد صنایع دستی بومی بدخشان می‌خواهند، هنوز برآورده نشده اما تلاش‌ها جهت رشد صنایع بومی بدخشان جریان دارد.
او علاوه کرد که با باز گشایی بازارچه مشترک در پنج استقامت ولسوالی های مرزی بدخشان افغانستان و تاجیکستان زمینه فروش صنایع دستی بهتر شده است.
وی خاطرنشان کرد که با بازگشایی بندر توپخانۀ ولسوالی زیباک با منطقۀ چترال پاکستان که کار بالای آن جریان دارد، زمینۀ رشد صنایع دستی بومی از قبیل تان، گلیم، نمد، تاقین، انواع جاکت‌ها و زیور آلات در این ولایت نهادینه شده و زمینۀ فروش آن به وجود خواهد آمد.
او در قسمت خواست‌های زنان صنعت‌پیشۀ اشکاشم می‌گوید که در جهت در نظر گرفتن جای مناسب به زنان که در جهت رشد و نهادینه‌سازی صنایع دستی بومی کار و فعالیت می‎کنند، در بازارچۀ مشترک ولسوالی اشکاشم، با مسؤولین امارت اسلامی صحبت خواهد کرد تا زمینۀ نمایش و فروش محصولات دستی شان را مهیا کنند.
او می‌پذیرد که هیچ نهاد غیردولتی تاکنون به زنان و مردان صنعت‌پیشۀ بدخشان حمایت‎های مالی و فنی نکرده‌است اما تلاش می‌کند اشخاصی که به‎گونۀ مخلصانه در بخش رشد صنایع دستی بومی کار می‌کنند، برای همکاری به نهادهای مربوطه معرفی شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.