• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
دیدار برادر با امیرعبداللهیان در تهران؛

توسعه روابط اقتصادی

  • کد خبر : 10314
  • 14 عقرب 1402 - 19:52
توسعه روابط اقتصادی
عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی و «رفتار خوب» با مهاجران افغانستان در ایران گفتگو کرده است.

او ارشدترین مقام حکومت طالبان است که در بیش از دو سال به قدرت رسیدن این گروه، به تهران سفر کرده است.
این دیدار که عصر روز یک‌شنبه (۱۴عقرب) انجام شد، دو طرف در مورد همکاری‌های مشترک در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی گفتگو کردند. آقای عبداللهیان به «جایگاه مهم افغانستان» در سیاست خارجی ایران اشاره کرده و و افزوده که «جمهوری اسلامی ایران مصمم است در سايه مناسبات همسايگی به عبور افغانستان از شرایط کنونی کمک‌ کند.»
در خبرنامه دفتر آقای برادرآمده است که او در دیدار با وزیر خارجه ایران گفت: «افغانستان و ایران در طول تاریخ دو کشور دوست و همسایه بوده‌اند، و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خوبی با یکدیگر دارند و نیاز است تا مشترکاً در حصه انکشاف و تقویت این روابط کار شود.»
آقای برادر روز شنبه در راس هیاتی ۳۰ نفره از مقام‌های اقتصادی طالبان وارد تهران شد و عصر شنبه در یک نشست مشترک اقتصادی دو کشور شرکت کرد.
وزارت خارجه ایران می‌گوید آقای امیرعبداللهیان موضوع آب و تأمین حقابه ایران را «حائز اهمیت بسیار» دانسته و تاکید کرد «ایجاب می‌کند که تامین حقابه ایران بطور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان [طالبان] قرار گیرد.»
آقای عبداللهیان همچنین بر «توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور» تاکید کرده و آن را «در راستای منافع مشترک» خوانده است.
آقای عبداللهیان با اشاره به جمعیت چند میلیونی مهاجران افغانستانی که تحت شرایط خاص افغانستان به ایران آمده‌اند، گفته است «جمهوری اسلامی ایران در حُسن میزبانی از برادران و خواهران افعانستانی تلاش‌های زیادی انجام داده است» و افزود که «ضروری است با همکاری مشترک، موضوع مهاجرت و مسائل و مشکلات مرتبط با مهاجرین تدبیر و مدیریت گردد.»
معاون نخست وزیر طالبان نیز در مورد استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بندر چابهار و بندرعباس برای صادرات و واردات افغانستان صحبت کرده و خواستار همکاری‌های سه جانبه ایران، افغانستان و هند در این زمینه شده است.
به گفته خبرنامه دفتر آقای برادر او به وزیر خارجه ایران گفته است که افغانستان می‌خواهد از طریق ایران صادرات و واردات خویش را افزایش دهد، به همین منظور از ایران خواست که در این زمینه سهولت‌های لازم را فراهم سازد.
همچنین در این نشست طرفین با ایجاد «دهلیز واخان» و استفاده از آن تاکید کردند و اینکه این مسیر به نفع هر دو کشور است و توافق شد که جهت تسریع امور آن هر دو کشور کمیته مشترک را ایجاد نمایند. این دهلیز ایران را از طریق افغانستان به چین وصل می‌کند.
گفته شده که این هیات اقتصادی ۳۰ نفره به تهران و سایر شهرهای ایران خواهد رفت و با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.
در بیش از دوسالی که از حکومت طالبان گذشته است برای اولین بار ایران «بزرگترین» شریک تجاری افغانستان شده است.
به گفته ایرنا، این سفر در حالی صورت می‌گیرد که براساس تازه‌ترین آمار، سهم ایران از بازار افغانستان به ۳۵ درصد می‌رسد و سرمایه‌گذاران افغانستان نیز بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.