• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

طالبان می‌گوید برنامه ساخت یک سد جدید در خاشرود نیمروز را دارد

  • کد خبر : 10488
  • 27 عقرب 1402 - 19:15
طالبان می‌گوید برنامه ساخت یک سد جدید در خاشرود نیمروز را دارد
طالبان می‌گوید براساس «حکم فوق‌العاده» رهبر خود، برنامه ساخت یک بند در خاشرود ولایت نیمروز را دارد.

برنامه ساخت این سد بر روی خاشرود، یکی از شاخه‌های رود هیرمند است و این در حالیست که ایران نیز مطالبه حقابه خود از رود هیرمند را دارد و مقام‌های حکومت طالبان گفته‌اند به علت خشکسالی آب کافی وجود ندارد.
تلویزیون دولتی که تحت کنترل طالبان است، به نقل از وزارت احیا و انکشاف دهات گزارش داده است که این بند بزرگ آبی «به ارزش حدود دو میلیارد افغانی در مربوطات ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز ساخته می‌شود.»
وزارت احیا و انکشاف دهات گفته است که «یک بورد مسلکی تخنیکی» برای ساخت این سد در این وزارت تشکیل داده است.
طالبان گفته که این بند به بلندی حدود ۵۰ متر خواهد بود که ظرفیت ذخیره حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب را دارد که با تکمیل آن بیش از ۸۰۰۰ هکتار زمین زراعتی در ولسوالی‌های گلستان، دلارام، خاشرود، غوری و چخانسور ولایت نیمروز را آبیاری می‌کند.
محمدحق بشیر، رئیس اداره انکشاف دهات نیمروز گفته است که این بند ظرفیت ذخیره حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و به فرمان رهبرطالبان در این ولایت ساخته می‌شود.
حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در تهران در ۱۴ قوس به او گفته بود تأمین حقابه ایران را «حائز اهمیت بسیار» دانسته و تاکید کرد «ایجاب می‌کند که تامین حقابه ایران بطور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان قرار گیرد.»
پیشتر، هیات فنی ایرانی از ایستگاه آب‌سنجی دهراوود در ارزگان افغانستان بازدید کرده و تایید کردند که میزان آب در اسد امسال «کمتر از یک سال نرمال» است.
طالبان در دو سال اخیر چند برنامه سدسازی به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی در ولایت‌های نیمروز و فراه همجوار با ایران داشته است.
در ۳۰ ثور ۱۴۰۲ نیز عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان کار ساخت کاناهای بند بخش آباد در فراه‌رود را برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در ولایت فراه افتتاح کرد. فرارود نیز به حوزه آبریز هیرمند در نزدیکی مرز با ایران می‌ریزد.
دفتر آقای برادر گفته بود بند بخش آباد ظرفیت آبیاری بیش از ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با کانال ۵۰ کیلومتری سمت راست و ۵۲ کیلومتری کانال در سمت چپ را دارد که «در آینده نزدیک» تکمیل خواهد شد.
در ۴ حمل ۱۴۰۰، محمداشرف غنی، رئيس جمهور پیشین نیز سد کمال خان بر روی یکی دیگر از شاخه‌های هیرمند در نیمروز را افتتاح کرد.
معاهده حقابه ایران از رود هیرمند بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت شاهنشاهی افغانستان در ۲۲ حوت ۱۳۵۱ برابر با ۱۳ مارچ ۱۹۷۳ به امضای نخست وزیران وقت دو کشور رسید.
در ماده دوم این معاهده آمده است: «مجموع مقدار آبی که از رود ‌هلمند در سال نرمال آب و یا سال مافوق نرمال از طرف افغانستان به ایران تحویل داده می‌شود، ‌منحصر است به ‌اوسط جریان ۲۲ متر مکعب در ثانیه.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.