• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
نبیل:

نویسنده‌گان گزارش سازمان ملل از درک وضعیت افغانستان عاجزند

  • کد خبر : 10558
  • 01 قوس 1402 - 22:19
نویسنده‌گان گزارش سازمان ملل از درک وضعیت افغانستان عاجزند
رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی پیشین در واکنش به گزارش ارایه شده از سوی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان به شورای امنیت، می‌گوید که نویسنده‌گان این گزارش از جمله اوغلو، اندرو وایلدر و اریک ادلمن از درک وضعیت جاری در کشور عاجزند.

رحمت‌الله نبیل چهار‌شنبه‌شب، ۱ قوس، در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که این گزارش از یک نقص اساسی و خودشیفته‌گی استراتژیک نویسنده‌گان آن رنج می‌برد.
به گفته نبیل، برداشت‌ها در مورد این‌که طالبان به خواست‌های جامعه جهانی تن می‌دهند، یک «اشتباه بزرگ» است.
به باور وی، رژیم طالبان بدون پذیرش خواست‌های جهان و مردم افغانستان، در تلاش کسب مشروعیت بین‌المللی هستند.
رییس پیشین امنیت ملی خاطرنشان کرده است: «این گزارش با نظرات تام وست که از کاهش تحریم‌ها علیه طالبان حمایت می‌کند، نزدیک است.»
این مقام حکومت پیشین بدون نام گرفتن از کسی تصریح کرده است که برخی از افغان‌ها با انگیزه منافع شخصی یا برنامه‌های بیرونی، کماکان به اصلاح شدن طالبان امید بسته‌اند و چرخه فریب را تداوم می‌بخشند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش، فریدون سینیرلی اوغلو گزارش خود در مورد وضعیت افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرد.
پس از ارایه این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۳۰ عقرب، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر گونه ادغام مجدد افغانستان زیر سلطه طالبان مستلزم مشارکت زنان افغان در سطح رهبری حکومت است.
در بیانیه این شورا آمده است: «هر گونه ادغام مجدد رسمی افغانستان در نهادها و سیستم‌های جهانی مستلزم مشارکت و رهبری زنان افغان است.»
براساس این بیانیه، حقوق اساسی زنان و دختران، از جمله حق تحصیل و کار و نماینده‌گی در زنده‌گی عمومی و سیاسی، نه تنها تعهدات اساسی یک دولت است، بلکه برای بلندمدت سطح ظرفیت دولت‌ها و همچنان رشد اقتصادی نیز ضروری می‌باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10558

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.