• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
آی‌اف‌آرسی:

وضعیت اقتصادی در افغانستان همچنان شکننده است

  • کد خبر : 10597
  • 06 قوس 1402 - 7:46
وضعیت اقتصادی در افغانستان همچنان شکننده است
فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) در گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ خود گفته که به‌رغم کاهش تلفات غیرنظامیان پس از آگست ۲۰۲۱، اما وضعیت اقتصادی مردم افغانستان همچنان شکننده است.

این نهاد یک‌شنبه‌شب، ۵ قوس، در گزارشی گفته است که به‌دلیل محدودیت‌های طالبان، چالش‌های در زمینه کمک‌رسانی به افغان‌ها فرا راه نهادهای مددرسان وجود دارند.
به گفته آی‌اف‌آرسی، محدویت‌های اعمال‌شده از سوی رژیم طالبان، بیشتر خانم‌ها را متضرر کرده است.
این نهاد به نقل از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در گزارش خود نگاشته است که ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان یعنی دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.
در این گزارش آمده است: «بحران اقتصادی افغانستان گسترده است و بیش از نیمی از خانواده‌ها شوک‌های اقتصادی را تجربه می‌کنند. سطوح بالای بیکاری و تورم بهای کالاهای کلیدی باعث شده است که بدهی‌های متوسط خانواده‌ها افزایش یابد.»
براساس این گزارش، بیش از ۸۵ درصد از جمعیت کشور در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
این نهاد بین‌المللی، تکرار وقوع حادثات طبیعی، تغییرات اقلیمی، بحران اقصادی و تهدیدات حفاظتی به‌ویژه برای زنان و دختران را از چالش‌های عمده در سال جاری در افغانستان عنوان کرده است.
فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر افزوده است: «افغانستان در میان ۱۵ کشور برتر قرار دارد که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی دارند و در عین حال، کمترین آماده‌گی را برای مقابله با آن دارند.»
این نهاد همچنان تصریح کرده که سازمان‌های مددرسان به‌دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌اند به‌گونه درست در سال جاری میلادی خدمات صحی به روستانشینان ارایه کنند و این امر سبب افزایش مریضی‌های فصلی در میان مردم شده است.
طبق این گزارش، تنها در سه ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۶ هزار مورد مثبت مریضی نقایص مادرزادی قلب (CHD) در سراسر کشور به ثبت رسیده است.
با این همه، آی‌اف‌آرسی می‌گوید که از ماه جنوری تا جون، دست‌کم به ۲.۵ میلیون افغان در بخش‌های مختلف کمک‌رسانی کرده است.
این در حالی است که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیشتر شهروندان کشور شغل خود را از دست داده‌اند و به‌شدت نیازمند کمک‌های جهانی هستند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10597

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.