• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
آموزش بانوان در افغانستان؛

مساله محوری در نشست دوحه

  • کد خبر : 10716
  • 17 قوس 1402 - 10:00
مساله محوری در نشست دوحه
قرار است نشستی تا یک روز دیگر درباره افغانستان در پایتخت قطر برگزار شود.

گفته شده است که در روز نخست این نشست در کنار مسایل دیگر، به موضوع آموزش دختران در افغانستان نیز پرداخته می‌شود.
این نشست دو روزه در دهم دسمبر آغاز می‌شود.
رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، رنگینه حمیدی وزیر پیشین معارف و شمار دیگر از فعالان آموزش درباره راهکارها و پشتیبانی از دختران در افغانستان در این نشست گفت‌وگو خواهند کرد.
در بخشی از آجندای این نشست درباره آموزش بانوان در افغانستان گفته شده است: «در بخش آموزش و پرورش، برای نسل‌های آینده امید می‌یابیم. در طول تاریخ، دانش تاثیر عمیقی بر ملت‌ها، ارتقای استانداردها، ترویج نوآوری و پیشرفت اجتماعی داشته است. با این حال، بخش آموزش در افغانستان، به ویژه در مورد زنان و دختران افغان، از دستیابی به چنین پیشرفتی ناکام است.»
امارت اسلامی تا کنون درباره برگزاری این نشست چیزی نگفته؛ اما پیش از این خواستار حضور نماینده‌های امارت اسلامی در نشست‌های پیرامون افغانستان شده بود.
در همین حال، شماری از فعالان حقوق بشری و آگاهان مسایل سیاسی درباره اهمیت برگزاری این گونه نشست‌ها چنین دیدگاهی دارند.
ثریا پیکان، فعال حقوق بانوان گفت: «در باره افغانستان مسایلی که بحث می‌شود، مشخص است که محدودیت زنان از آموزش و تحصیلات عالی‌ست، این مواردی است که مطرح خواهد شد؛ ولی این‌که چگونه این مسله حل شود، مربوط می‌شود به مردم افغانستان و حکومت سرپرست.»
واحد فقیری، آگاه سیاسی گفت: «حقوق بانوان تلف شده است، دروازه دانش به روی شان بسته شده است، فرصت کار از آنان گرفته شده است. به همین علت افغان‌ها از تمام جامعه بین‌الملل به شمول فورم دوحه می‌خواهند که مساله بانوان افغان را در صدر آجندای خود قرار دهند.»
بخش آموزش دختران افغانستان در این نشست به همکاری مطالعات منازعه و بشردوستانه برگزار خواهد شد و در بخش‌های دیگر این نشست، مسایل گوناگون جهانی از جمله بحران سوریه، یمن، اوکرایین، تغییرات اقلیمی و مسایل دیگر قراراست به بحث گرفته شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10716

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.