• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
زنان تجارت پیشه در هرات:

وقوع زلزله به روند کار و فعالیت ما آسیب وارد کرده است

  • کد خبر : 10753
  • 21 قوس 1402 - 5:01
وقوع زلزله به روند کار و فعالیت ما آسیب وارد کرده است
برخی از زنان تجارت پیشه درهرات می گویند که در اثر زلزله های اخیر در این ولایت کار وبار آنها را کد و دهها کارمند آنها بیکار شده اند.

آنها می گویند که مواد خام از مناطق دور دست دریافت نمی کنند وسرد خانه هم نداشتند که تولیدات خود را حفظ کنند.
این زنان می گویند که به مسئولان مراجعه کرده اند ولی هنوز کدام کمک دریافت نکرده اند.
اما به گفته مقامات قرار است موسسات بین المللی روز چهارشنبه کمک های خود را با زنان تجارت پیشه اعلان کنند.
نفس گل جامی رئیس شرکت صنعتی پروسس وبسته بندی مواد غذایی ملکه جامی درهرات است.
وی می گوید که از این شرکت بیش از صد نفر معیشت و زندگی می کردند وعاید و درآمد داشتند. این شرکت که شش سال پیش تاسیس شده مواد غذایی مانند مربا ، ترشی ، رب بانجان رومی و شربت زعفران تولید می کرد و دهها زن در آن کار می کردند.
اما خانم جامی می گوید درا ثر زلزله اخیر کار وبار آنها راکد شده حتی از بار پرداخت کرایه سرای و تادیه معاشات نیز بر آمده نمی تواند:
” از روزیکه زلزله شده کار من خوابیده ، تمام تولید ما بند ماند ، حتی مواد خام بالای صد بوشکه وبیلر های کلان که هریک دوصد کیلو وزن داشت خراب شد وخیلی وسایل ما شکست .”
خانم جامی می افزاید که به مسئولان مراجعه کرده ولی تاکنون کدام کمکی دریافت نکرده است.
اما محمد یوسف امین آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات میگوید که برای کمک با زنان تجارت پیشه که متضرر شده اند با برخی سازمان های جهانی تماس گرفته شده و آنها وعده کمک کرده اند:
” اتاق تجارت با بعضی موسسات از جمله سازمان جهانی کار موسسه UNWOMEN درتماس شده وما با اینها درنظر داریم که برنامه های کمکی را به آنها پیشنهاد کنیم تا آنها {خانم های تجارت پیشه} را دوباره مورد حمایت قرار دهند وبتوانند که تجارت هایشان که تا اندازۀ متضرر ومتوقف شده اند دوباره به فعالیت آغاز کنند.”
آقای امین می افزاید که این موسسات وعده کرده اند که کمک های خود را برای همه آسیب دیدگان زلزله ها از جمله زنان تجارت پیشه روز چهارشنبه اعلان کنند.
در این میان نثار احمد الیاس سخنگوی والی حکومت طالبان درهرات نیز می گوید که برای رفع مشکلات خانم های تجارت پیشه تلاش ها جریان دارد:
” طبعا زلزله ها درهرات نه تنها اینکه مشکلاتی درکار زنان (تجارت پیشه) ایجاد کرده است بلکه دربخش های مختلف مشکلات ایجاد کرد. مسئولان محلی ولایت هرات ودرکل امارت اسلامی برای حل مشکلات تلاش کرده ومشکلات تاحدی زیاد حل شده است . هنوزهم کار جریان دارد که چگونه می توان به مشکلات باقیمانده رسیدگی شود.”
دهها زن تجارت پیشه درهرات درحالیکه محدودیت های بر آموزش و کار دختران و زنان وضع شده برای صد ها زن بیکار و بی بضاعت زمینه کار و در آمد فراهم کرده اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.